kolmapäev, 20. märts 2019

Hawaiilase piiritu soov, et sul läheks hästi

Täna võtsime ette Oahu idapoolse serva ja alustasime hommikut Honolulu külje all asuvas kõige tuntumal mäejalamil Diamond Headsis, mis moodustab ümmarguse kraatri täpselt suurlinna külje all. Jõudsime sinna keskhommikul, kui päike oli juba kuum ja inimesed kõik liikvel. See tähendas omakorda suurte rahvamasside liikumist Diamond Headsi poole ning sealse ainsa parkla täis olemist, nii et sinna meil jääda ei õnnestunudki. Lauspäikeses mäe tippu ronimise asemel liikusime autoga vastassuunas ja vastas mäe jalamil asuvate linnatänavate servalt avanes Diamond Headsile kaunis vaade.

Olime reisi planeerides korduvalt rääkinud, et lähme kuhugi loodusesse matkama ning selleks ka matkajalatsid kaasa vedanud. Nii jäi meile teele Hanuma Baysse Kuliouou matkarada, mis viis mööda kivist ja juurelist rada mööda mäe tippu. Ronisime sealt üles poolteist kilomeetrit, hing kuumuses paelaga kaelas ja otsustasime siis tagasi pöörata - neli kilomeetrit järsku tõusu soojas ilmas oli meie jaoks ilmselgelt liig. Matkarada oli ise parajaid väljakutseid esitav, kuid üsna mugavalt läbitav. Ajal, mil mul oli tunne, et enam väga edasi ei jaksa ronida, tuli meile mäest alla vastu jalgrattur, veidi hiljem möödus teine, ratas kukile tõstetud. Ahah, et see juurikaline kõrgete kividega tee, kust jalagi üles rongida on kohati keeruline, on sobilik ka rattasõiduks.

Hawaii on täis mereäärseid kauneid kohti ja kui kaarti vaadata, on justkui iga natukese aja tagant üks rand, kuhu võiks maha keerata. M leidis kaardilt Spitting Cove, kuhu viis kitsuke järsk rada linnatänavalt otse alla kaljudele, millele ookeanilained vahust helesinist vett üles pritsisid. Vaade oli absoluutselt kaunis ja märkasime seal ka lainete peal ujuvat merikilpkonna, kes korraks tuli pinnale õhku hingama ja hetk hiljem jälle kadus lainetesse. Kaljuserval kogusid julgust ka kaks neiut, kes hädasti soovisid sealt kõrgelt vettehüpet teha otse mäslevatesse lainetesse. Arvasime, et me ei jää ära ootama kuniks nad hüppavad ja valmistusime just minekule, kui üks neiu hüppas ning kaljunukile vaadet nautima kogunenud suurem seltskond neile häälekalt kaasa elas. Ja siis hüppas teine neiu otse ookeani, mäslevate lainete keskele. Seda pealt näha oli vinge kogemus, aga kõik ihukarvad tõusid samal hetkel püsti, arvates, kui ohtlik selline teguviis tegelikult on.

Mul oli suur soov minna Oahul ujuma. Tänane ilm oli soe, veidi pilvine, aga üldises plaanis pisut lämmi isegi. Vaid õhtul tuli tibake vihma nagu eilegi. See on pärastlõunasel ajal üsna mõnus ilm, et end ookeani ujuma sättida. Hanuma Bay on Oahu saare üks tuntumaid loodusreservuaate, kus on suurepärane võimalus snorgeldamiseks ja vee-elu nägemiseks lisaks ujumisele. Kuna saarel käib turiste väga palju, siis looduskeskkonna säilitamiseks näidatakse enne randa minekut kõigile ära kohustuslik lühifilm, mida tohib samas rannas teha ja mida mitte ning millele tähelepanu juhtida. Rand ise on mõnusalt hobuserauakujulises lahes, kus laineid sisuliselt pole. Vahetult enne meie rannast lahkumist kuulsime ka teadet, et haid on lahele lähedal ja nii soovitatakse inimestel veest lahkuda.

Õhtu lõpuks andsime auto ära ja seadsime oma sammud taas hotelli katuseterrassil toimuvale jookide ja snäkkide üritusele. Õhtu päris lõpuks läks M baarmeni käest küsima, kas väljendil "koku luku", mis eesti keeles kõlab kui kogu lugu, on ka mingit tähendust hawaii keeles. Google Translate andis selle vasteks midagi võigast, kuid nii kohalik baarmen kui leti ääres olnud mees ja naine sõnapaari ära ei tundnud. Küll aga saime teada, et hawaiilasi on selliselt õpetatud, et maailm ei keerle ümber nende, vaid mida rohkem saad teistele head teha, seda suurem on su enda rõõm ja armastus.

Sattusime politseinikust Walteri ja raamatupidajast Hawley'ga pikemalt juttu rääkima. Ühel hetkel sattus nende kõrvale aga paar Oregonist, Richard ja Dani, kes nüüd Utahs elavad ja nelja tütart kasvatavad, kes ka loomulikult reisil kaasas on. Richard on kiropraktik, kellel on neli edukat praksist, millest kaks toovad aastas sisse vähemalt miljoni ja nii saab Dani olla kodune ema ning kui Richardil igav hakkab, siis püüab ta endale mõne kullakaevanduse osta. Jah, selline ongi päris elu Ameerikas.

PS! M tehtud väike videokokkuvõte päevast ka.