Madeiral austatakse väga lapsi, aga ka rasedaid, vanureid ja puudega inimesi. Kirjutamata reegel on, et lastega peredel on eelisjärjekord nii bussis, järjekorras kui ka mujal, näiteks eraldi kassa sabas, välja arvatud muidugi kohtades, mis on eraldi lastele loodud. Turisti tunneb selgelt selle järgi ära, kes lastega peredest ette trügib. Autorenti jalutasime hotellist pool tundi, sest vanalinnas autorenti pole ja pigem on nad koondunud hotellide piirkonda, mis asub vanalinnast veidi eemal. Jõudsime sinna varem kohale kui auto rendi kellaaeg oli, nii et võtsime järjekorra numbri, aga meil polnud kiiret. Järjekorras võeti meid siiski kiiresti leti äärde ja paluti teisel, toriseval kliendil veel veidi oodata, öeldes selgelt välja, et kuna meil on laps, oleme eelisjärjekorras. Kuigi oleme autot rentinud koos lapsega erinevates riikides korduvalt, oli see esimene kord, kus lapsele anti ka värvipliiatsid ja joonistamise leht. Laste mänguväljakuid leiab igas linnakeses ning need on korralikud ja üldiselt hästi hooldatud. Ka avalikke tualette on nii randades kui mujal ja laste mänguväljaku juures olid eraldi tualetid lastele - madalate väikeste pottide ja kraanikaussidega. Madeira on tõesti lapsesõbralik saar.
Saarele omaselt vaheldub siin ilmastik kiiresti. Eelmisel nädalal oli kolm päeva sadanud ja kuigi selleks nädalaks neljapäevani pidi ilm olema sademeteta ja soojem tavapärasest, hakkas lõuna paiku saare ida osas siiski tibutama. Soe ja tugev tuul korjas ka vihmapilvi taevasse, kuid need jäid meist lõpuks siiski mujale. Siinse kandi saartele omaselt, on päikeselisem ja kuivem saare lõuna osas, tuulisem idas ja vihmasem ning udusem peaks olema põhjas. Eks seda viimast saame lähi päevil järele vaadata.
Madeira on oma olemuselt Kanaaridele ikka väga sarnane. Suuresti on arhitektuur väljaspool pealinna vanalinna üsna samas stiilis Kanaaridega, kus uued villad ja kortermajad vahelduvad ajalooliste kivimajadega. Mis siiski veidi erineb, on kohalike inimeste suhtumine turisti. Kanaaridel oled küll oodatud külaline, teenindus on meeldiv, viisakas ja sõbralik, aga vahel emotsioonitu, sest kohalikel on turistidest veidi mõnes kohas kopp ees. Siin, kuigi Madeira on samuti puhas turismi piirkond, on teenindus alati kuidagi sammu võrra positiivsem ja turist oodatum. Umbes sarnane vahe nagu USAs ja Kanadas inimeste suhtumises võõrastesse.
Madeira on järskude kallastega kivine, kuid roheline kaljusaar, mida läbivad tunnelite võrgustikud, mis teevad siin liiklemise lihtsaks ja kiireks. Alles vahetult peale Portugali liitumist Euroopa Liiduga ehitati 1990-2000 suurem osa Madeira tunnelitest valmis - kui varem sai ühest saare otsast teise 8 tunnise sõiduga, siis tänu tunnelitele on see aeg nüüdseks vähenenud tunnikesele. Teed on korralikud, aga liigset ruumi kuhugi arvestatud pole. Insenertehnilised lahendused on siin üldse väga nutikad. Kuna kaljune pind pikka siledat maad ei võimalda, on ka lennurada ehitatud suurtele postidele ookeani äärde, nii et sealt alt sõidab üks peamisi maanteid läbi ja selle all omakorda on veel paatide hooldusala koos kardi rajaga.
Madeira lennuväli nõuab maandumiseks kogenud lenduri kätt, sest lennud lähenevad saarele üsna madalalt üle kaljude, piki saare serva ja siis maanduvad lühikesele lennurajale, mille üks ots on otse ookeani kohal. Sellest hoolimata tõuseb või maandub siin iga natukese aja tagant mõni uus lennuk. Pico de Facho vaateplatvormilt avaneb imeline vaade nii Madeira esimesele pealinnale Machicole kui ka üsna harjumatult vaatepildile, kus ükski ilus vasakult mägede tagant suur reisilennuk, kes lendab mäe vaateplatvormist madalamalt mööda, nii et saad lennukile ülevalt allas sisuliselt vaadata ja hetk hiljem maandub see juba lühikesel lennurajal.
Madeira järsud, otse merre kukkuvad kaljud ei ole siin palju ruumi jätnud randadele, ent vahel võib randu leida nii ootamatutest kohtadest. Cristo Rei suure valge, kalju tipul seisva Rio Kristuse kuju väiksema versiooni, mis küll püstitati mitu aastat enne kuulsa Rio versiooni püsti panekut, kõrvalt läheb väike köisraudtee mäe pealt alla ja kui üle kaljuserva kiigata, leiab alt mustade suurte kividega laksuvate ookeani lainetega ranna, mis külastajaid ootab. Madeiral pidi üldse kokku olema 7 köisraudteed, millest kolme oleme juba näinud.
Cristo Rei kuju on teadlikult püstitatud kaljunukile vaatama näoga mere poole, et õnnistada neid, kelle elu merega on seotud. Kuna sama koht oli ajalooliselt ka see, kus meremehed käisid enne meretee ette võtmist palvetamas või mitte katoliiklased leidsid ühiskondlikel või usulistel põhjustel seal kaljunukil oma lõpu, pühitseti ja õnnistati paik sisse just Kristuse kujuga, et muuta vana pühapaik veel pühamaks. Madeiralased on usklik rahvas, nii et kirikuid ja kabeleid siin jagub. Üks neist asub ka Funchali külje all Monte mäe tipus, mis on pühendatud viljakuse jumalannale, ent mis suure tormi tagajärjel 2010 aastal täielikult hävines ja millest jäi järgi vaid pühaku kuju ja väändunud rist. 2019 ehitati kirik uuesti uuena üles. See paneb perspektiivi paika kui tugev on looduse jõud tuulte ja tormidega keset ookeani.
Madeira elu on seotud tugevalt merega. Nii on saare ida osas eraldi muuseum vaaladele, keda alles eelmisel sajandil põhjalikult küttima õpiti. Mootorpaatide tulekuga muutus ka vaalade püügi metoodika, sest vaaladele ei meeldi mootorite müra - see aga tingis omakorda võimaluse vaalad randa lukku ajada ja nii neid kergemini kätte saada. Vaalad on nutikad loomad ja võivad sukelduda vee alla tunniks ajaks ilma kordagi vahepeal pinnal hingamas käimata. Vaalade paremaks tabamiseks oli üle saare rajatud 13 erinevat vaatluspunkti, mis katsid kogu rannajoone ja kuhu omal ajal hommikul mees valvepostile läks ning kui vaala märkas, suitsu või valge linaga sellest märku andis. Hiljem oli hädavajalik aga raadiotehnika, mistõttu oli raadiolainetel suhtlemine siin hästi arenenud ja ka riiklikult tähtis. Huvitav, kui palju täna veel kohalike hulgas raadioamatööre leidub? Igal juhul vaalade edukas püük võimaldas õitseda kosmeetika ning muul tööstusel, sest vaala rasvast saab vajalikku parafiini ning muid tooteid. Küll aga ei kestnud see vaalade püügi pidu siin kaua ja mõnikümmend aastat peale edukalt peensusteni lihvitud püügitehnikaid vaalade küttimine siiski keelustati.
Saare ida osa tipus on pikk ja kitsas kaljude triip, mis on punasest kivist ja mullast ning on üldine looduskaitse ala, kus inimestele matkata meeldib. Sinna saab sõita poolsaare algusesse parklasse ning sealt edasi minna kaitse all olevasse poolsaare tippu veel 8 km, aga kuna maastik on künklik, võib selline matk algas võtta neli või enam tundi. Seal puhunud tuge, kuid soe tuul ja päikeseloojangu eelne aeg ei lubanud ilusat vaadet pikalt nautida. Sao Lourenco poolsaar on üldse Madeira kõige tuulisem koht, olles väljas kaitsvate mägede rüpest avatud Atlandi ookeanile.
M video tänasest päevast: https://youtu.be/AxBSy1ftAtw
























Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar