pühapäev, 19. august 2018

Siin me oleme: tuusik sanatooriumisse

Hommikul pakkisime oma asjad Berliinis kokku, tegime kiire hommikusöögi East Side Gallery juures asuvas kohvikus ja sättisime end Augustowi poole teele. Meie esmane mõte teha Saksamaal kiire toidupoe peatus, et mõned veinid kaasa osta, läks vett vedama, sest nagu Poolaski, nii on ka Saksamaal pühapäeval kõik suuremad kauplused suletud. Eks tuleb siis veini järgi ja Decathloni tulla teine kord.

Tee Berliinist Augustowisse on umbes 800 km ja ca 8 tundi, lisaks pausid, kuid kulgeb kenasti enamjaolt mööda korralikku kiirteed ja seega läheb kiiresti. Ainult viimased ca 150 km tuli meil sõita mööda üsna hea kvaliteediga kitsast maanteed. Ka siia olid nad uue katte peale pannud ja küladest on nüüd tehtud laiad teed ringi. Enam ei ole neid Poola küla-külas kinni venivaid 40 km/h teid, mis võtsid terve igaviku ja veel pikema aja siis, kui ette juhuslikult mõni traktor jäi, kellest kuidagi mööda ei saanud. Need ajad on nüüd igavikku vajunud ja Poola läbimine üsna nauditavaks, kuid veidi igavamaks muutunud.

Oma viimase ööbimise enne kojusõitu sättisime Augustowisse, kust on piirini mugavalt ca tunnike sõitu ja koju umbes 9 tundi, lisaks tunnine ajavahe. Hommikut peame aga alustama väga varakult, sest meil on soov veel Kaunases Ikea peatus teha, kuna pühapäeviti on ka Ikea Poolas kinni ja seega muud päeva enam selleks ei jäänud. Õhtuks koju tahaksime jõuda aga normaalsel ajal ja pigem varem kui hiljem.

Tervistega on meil ka nüüdseks juba enam-vähem kõik taas tavapärane, kui välja jätta M konditsioneerikülmetus, mida ta kipub roadtrippidel vahel autost saama. Tal on aga imeline omadus piisava une korral see välja magada, nii et hommikuks kõik taas ok on. Kui tal esmakordselt lõi välja konditsioneerikülmetus või tugev allergiline nohu, ega me seda teada ei saanudki lõpuks kumb, olime ka Saksamaal, oma esimest roadtrippi tegemas 9 aastat tagasi. Siis püüdsime nohu ravida küüslaugu ja viinaga, nüüd aga unega.

Meie viimane ööbimiskoht on muidugi tervise parendamiseks üsna hea koht, kui on selleks aega ja soovi. Olime broneerinud endale toad sanatooriumis. Sõna otseses mõttes. Kui parkimisplatsile keerasime, avastasime enda eest männimetsases kohas järve ääres üsna uue maja, mis nägi välja täpselt nagu Narva-Jõesuu Nooruse spa. Endaarust olime Poolas Augustowi linnas üsna Leedu piiri lähedal, kuid ausalt öeldes poleks väga vahet teinudki, kui poleks just teadnud oma asukohta. Muidugi, keel ja valuuta on ka täiesti teised.

Promeneerisime õhtul M-ga järveäärsel kiviteel ja nautisime vaadet sillerdavale veele, kui eemalt hakkas äkki kostuma tugevat tümakat. Alguses arvasin, et see heli tuleb rannaäärsest pitsa-baarist, aga hiljem taipasime, et kaugel eemal järve teisel küljel toimub hoopis mingi suuremat sorti kontsert, mille heli järv selgelt üle kannab.

See sanatoorium Augustowis on selline, kuhu tulevad reeglina inimesed mitmeks päevaks, võtavad raviprotseduure, söövad hotellis kolm korda päevas ja naudivad kaunist loodust. Seetõttu on enamjaolt külastajaskond ka pigem keskealine või vanemaealine, nii et mammikultuuri pargipingil jagub siin ohtrasti. Kui õhtu lõpuks hotelli tagasi jõudsime, avastasime siit eest õhtuse meelelahutusena keskealiste disko. Me oleks täpselt nagu filmi sattunud. Siin me oleme, sanatooriumis, kaasaegses versioonis.