pühapäev, 3. märts 2024

Turud ja mäed - katse kaks

On pühapäeva hommik ja pühapäev tähendab klassikalist turupäeva. Nädal tagasi ei osanud me turgu üles leida või seda siis seal kohas ei toimunudki, mine võta kinni. Seekord mõtlesin kindla peale välja minna - Las Palasse on ometi ju pühapäeval kuskil mõni turg. Siin on üritustega selline lugu, et kui sa ei tea, et kuskil midagi toimub, siis selle otsa kogemata komistada, et satud juhuslikult mööda minema, on peaaegu võimatu. Majad varjavad suminat ja müra nii hästi, et võid kaks tänavat eemalt mööda kõndida, omamata aimugi, et samas lähedal midagi toimub. Seekord ei saanud turule jõudmist jätte juhuse asjaks.

Mercado la Vegueta turuhoone Las Palasse on lahti tööpäevadel hommikust lõunani. Nädalavahetusel nimetatakse Mercado la Veguetaks aga pühapäeviti toimuvat käsitöö turgu, mis asub aga hoopis Kolumbuse muuseumi platsil Plaza del Pilar Nuevo. Praegu on turismi madalhooaeg, turu kauplejaid vähe ning ka külastajaid hõredalt, mis teeb kauba vaatamise eriti mugavaks. See on turg, kus müüvadki Käsitöö meistrid oma tehtud ehteid, nahkkotte jms, aga puudub selline suvaline träni ja toidukaubad, kusjuures hinnad on mõistlikud.

Olin juba Maspalomases vaadanud kohalikus pärlipoes ehteid ning nüüd ei saanud ma neist mitte mööda minna. Soojemates kohtades, kus on kohanimed seotud kuidagi palmidega, juhtub olema ka palmipuu kujulisi ehteid rohkem ning neist ei saa ma kunagi niisama mööda minna, eriti kui need on ilusad ka veel. See on justkui väike meene ka omale reisilt, mida kandes iga kord meelde tuleb see koht ja positiivne emotsioon.

Tahtsime veel mõnda turgu näha ja lisaks tundus, et täna on mäed vist enam-vähem selged, nii et võiksime lõpuks mägede tripi ka uuesti ette võtta. Ühtäkki jalutas meile vastu Las Palmases meie giid, seekord üpris suure, paarikümne inimese suuruse turismigrupiga. Ta tundis meid juba kaugelt ära, tervitas ning andis möödaminnes kiire soovituse minna Terori turule. Teror oli aga poolel teel mägedesse, mis klappis meie plaanidega hästi. Olime otsustanud, et kui me mäkke sõites näeme seekord ka piimjat valget pilve, siis pole mõtet ülespoole ronida ja tasub pigem ots ringi keerata.

Mägede ilm on muutlik ja eemalt seda hinnata on kohutavalt keeruline. Mägedes asub linnake Tejeda, kuhu ilmateade lubas keskpäevaks päikest kerge pilvisusega ning nähtavust ca 15 km, mis tähendas, et sel kõrgusel väga suuri pilvi olla ei saanud. Teiseks tasub vaadata tuule kiirust ja puhangud, et mõista kui suur tuul mägedes olla võib - kui see on üle 30 km/h, siis meie kogemuse järgi on see piisavalt tugev, mis võib tekitada tunde, et auto tahab tee pealt ära minna. Veider, sest Eestis selline tuul ei tundu kuigi jõhker. Kolmandaks on hea vihje päikesepaiste kohta UV vaatamine - kui UV näit tõuseb üle 4, siis on loota päikest läbi pilve või lausa lauspäikest. Praegusel ajal on lauspäikselise päeva UV maksimum umbes 7, suvel 11 juures. Ja alla 4 UV puhul päike ka meie põhjamaa nahale ilma kreemita peale üldiselt ei hakka.

Kui Terori jõudsime, mis asub poolel mäel, oli taevas küll pilvine ja seal oli hiljuti tulnud üks korralik sahmakas vihma, kuid päike vaikselt piilus pilve vahelt ja väljas oli valdavalt soe, lühikese püksi ilm 18 kraadi juures. Teroris toimusid sel nädalavahetusel Mehhiko päevad, mis tähendas, et nii turiste kui ümberkaudsete külade elanikke oli sinna turule kohale tulnud hordidena. Esimese hooga meil parkimiskohta kuhugi leida ei õnnestunud ja keerutamine end korralikku ummikusse. Tegime linnas paar tiiru peale ja katsusime oma õnne otse pealava kõrval parkimismajas - täis, mis täis. Ja äkki nägime seal samas kõrval tänava servas vaba parkimiskohta. Nii hea, et M on sisuliselt täppisparkija, sest minul oleks auto sinna parkimas jäänud, olenemata 360 kraadi parkimisanduritest ja tagumisest parkimiskaamerast. Vahel ikka veab ka.

Terori turg oli ikka päris ehe turg. Keskväljakule oli püstitatud suur lava, kus esines Mehhiko muusikat mängiv ansambel, mida rahvas mõnusasti fännas ja kaasa laulis. See oli tõsine kontsert keset päeva ja Mehhiko päevade lõppakord. Samas platsile oli püstitatud hulk telke, kus müüdi igasugust träni ja riidekaupa ning Aafrika poisid pakkusid oma võltskotte. Kiriku ees platsil jätkus toiduainete turg - vorstid,  juustud, saiad, taimed, maitseained jms. Siin on tõsine saia kultuur, nii et enamik lette pakuvad ka võimalust kohapeal võiku valmis teha - valge väike saiapäts pooleks, sisse määritakse chorizo vortsi ja lõigatakse juustuviiludest vahele, siis kile- või paberkotti ja valmis. Ainult et hindadest aru saamisega on siin parajalt keeruline -üldlevinud on, et hinnasildid puuduvad, aga kõik teavad justkui ise, mis need asjad enam-vähem maksavad. Sama on tänavatoidu treilerites - vaid üksikutel on hinnad väljas. Ja ega söögikohad paremad pole: menüüs on toidu hinnad ja veinikaardi alkohol, aga alkoholivaba jooke kuskil menüüs ei ole, nii et nende hinda näed pärast arve pealt.

Söögikohtade osas on siin endiselt keeruline. Kui on toimumas mingi üritus, on tihti lahti ka need kohad, mis muidu kinni oleks. Samas seintel olevad avamisajad tihti ei kehti ja madalhooajal on tunne, et restoranid ja kohvikud avavad end siis, kui tuju tuleb. Pühapäeva õhtul oma kodulinnakeses Arinagas lahti olevat restorani otsides pidime peaaegu söömata jääma, sest lahti on reeglina vaid jäätisekohvikud, ka need, mida ma kahe nädala jooksul veel kordagi avatuna pole näinud, ja perede kaupa istutakse rannapromenaadil, nautides sooja talveõhtut päikeseloojanguga ja jäätist. Ka võib saada võileiba või kui hästi läheb, siis burgerit. Muud kohad olid sisuliselt aga suletud, kuigi Google ja siltide järgi võinuks arvata, et nad peaks lahti olema.

Peatänaval olid siiski mõned söögikohad ka avatud, aga kuskil vaba lauda leida ei õnnestunud. Pitsarestoranis paistsid küll mõned vabad lauad, kuid teenindaja selgitas läbi tõlkeäpi, et tegelikult vabaneb neil heal juhul laud terrassil alles 20 minuti pärast ja pühapäeva õhtuti on vaja broneeringut. Tundub, et kohalikel on komme pühapäeva õhtuti väljas söömas käia. Lõpuks leidsime ühe valge laudlinadega restorani, kus pealde meie tundus, et enamus kliente olid välismaalased - tõenäoliselt ei olnud ka teistel mujale broneeringuid. Musta sea liha maracuija-mango kastmes maitses aga imeliselt!

Mägedes õnnestus meil täna siiski ära käia ja nägime ka neid vaateid, mis eelmine kord valgesse paksu piimapilve olid mattunud. Meil vedas, et läksime mäkke just Terori suunalt, sest nagu hiljem selgus, siis seal pool mäe külge pilvi ei olnud, meile avanesid suurepärased vaated rohelistele mäenõlvadele ja kurudele ning piki mäe nõlva kulgev serpentiin oli nauditav sõitmine. Kui Gran Canaria ametlikult kõige kõrgemal asuvasse Artenara külla jõudsime, oli taevas pilves ja hakkas tibutama. Võtsime suuna Tejeda linnakese poole ning mäe teisel küljel sattusime taas pilve sisse. Seekord algas pilv kuskil 1200 m pealt ülespoole ja veidi enne 1500 m peale jõudmist olime pealpool pilve taas päikese käes. Tejedas tibutas, beebi magas õndsat und ja meil ei olnud südant teda äratada.

Kohanimedega on siin veel üks kummaline asi - on ühesõnaline koht, siis on Cruce de eesliidesega sama nimetus ja siis veel Playa de liidesega sama nimetusega, kui koht asub mere ääres. Nii võib juhtuda, et omaarust vaatad ühte ja sama kohta, aga tegelikult on tegu kolme erineva kohaga. Tejedas imestasime, et siit me keerasime ju tagasi Las Palmasesse eelmine kord, aga seda külakest me nüüd küll näinud polnud. Veidi edasi pilve sees sõites jõudsime aga Cruce de Tejedasse, mis asub rohkem mäe otsas ja on peamine sõlmpunkt matkaradadele minekuks ning sealt viib ka tee kõige tuntuma mäe Pico de Nublo otsa. Ka seekord oli ilm kehv, pilv oli igal pool ja sadas pilve sisest horisontaalvihma.

Pilvest saime välja alles paarsada meetrit allpool. Kui oleksime seekord taas mäe lõunapoolsest küljest tulnud, ei oleks me ilmselt Artenarasse välja jõudnud ja oleksime otsa oluliselt varem ringi keeranud. Samal ajal, kui üleval mäe peal oli 7 kraadi sooja, horisontaalvihm pilve sees ja ühel pool mäge olematu nähtavus, oli teisel pool mäge päike, pilv jäi mäkke kinni ja rannikule ei ulatunud. Ülevalt alla mere äärde vaadates oli ookeani kaldal imeline ilm.