* - Löö
teed, Jaak! või Anna Minna, Jaak! või ka
Agata, Martin Ja teised.
Ärkasime
hommikul vara, et pakkida asjad kokku ning viia autosse ära juba enne
hommikusöögi algust, nii et hommikusöögilauas olime esimesed, kuid enne kui
hommikune kastene maa kuivaks sai, olid kiiremad golfarid end juba rajale
sättimas. Meid ootas ees pikk päev umbes 1000 km läbimisega mööda Saksamaa
kiirteid.
Saksamaa
kiirteed on endiselt väga hea kvaliteediga. Täna on need tasulised üksnes
veoautodele, kuid räägitakse, et alates 2016 tahetakse need teha ka tasuliseks
sõiduautodele. Kui on võimalik osta mõistliku raha eest nö transiidi pilet, mis
kehtiks vaid mõne päeva, peaksin sellist korraldust isegi mõistlikuks – head teed
ei seisa ju niisama tasuta korras ega arvestades Saksamaa asukohta, pea olema
mitte üksnes Saksamaa maksumaksja raha eest ehitatud-hooldatud. Siinkohal
muidugi loodan, et tasu hind tuleb siiski mõistlik ja taskukohane ning pileteid
saab olema lihtne muretseda.
Mul oli
pikemat aega plaan minna Saksamaal toidupoodi retkele, et kaasa osta nii Saksa
õlut kui kohalikumat veini, aga eelmise aasta kogemuse põhjal vaadata ka muid
toiduaineid ning nõudepesumasina tablette. Duisburgis R juures olles lappasime
läbi kohalike toidupoodide reklaamlehed ning leidsin kaks toidupoodi, kust
meeleldi läbi tahtnuksin astuda. Kui Kauflandi tootevalik ja soodustused
paistavad üle riigi ühtsed olema, siis seal ei saa endiselt krediitkaardi ega
välismaise pangakaardiga maksta, sularaha meil aga nappis. Rewe keti poodide
pakkumised ja kabavaik on aga igas maakonnas erinev, kuid seal õnnestus maksta
ka meie pangakaardiga. Nii et Saksamaal toidupoodi minnes tuleb endiselt
esimese asjana üle kontrollida, kas välismaised kaardid on seal üldse
vastuvõetavad.
Teise, veidi
pikema peatuse tegime endises Ida-Saksamaa linnas Chemnitzis. M avastas, et
hoolimata korralikust shopingu reisist, ei olnud ta piisavat tähelepanu
pööranud oma t-särgi varude taastamisele ning meie teele jäi Saksamaal
Decathlon veel vaid selles väiksemas linnas. Chemnitz, endine Karl Markstad,
oli omal ajal eesrindlik Ida-Saksamaa linn, kuid täna meenutas see linn mulle
üksnes Poolat – Saksamaast polnud seal midagi tuttavat, peale keele ja käibel
oleva euro. Ka vaadata pole seal paraku suurt midagi, kuid tunnikeseks
jalasirutuspausiks on see täiesti ok.
Oma reisi
viimase ööbimiskoha olime planeerinud Lodži, mis jäi sisuliselt poolele teele
koju, kui alustada Westerburgist. Google Maps lükkas teekonna planeerimisel üle
Berliini, proovi kust poolt tahad. Mõtlesime, et võtame meie poolakatega
ühendust küsimaks, kas nad meiega kohvipausi saavad teha, alles siis, kui on
täpselt selge kust me sõidame ning millal seal oleme. Paar päeva varem sai I
siiski teada, et oleme Euroopas rändamas ja uuris millal Požnanisse jõuame.
Paraku selgus, et I-d ennast esmaspäeval Požnanis pole.
Kui
Westerburgist kodu poole sõitma hakkasime, lükkas GPS meid aga hoopis üle
Wroclawi. Kirjutasin hommikul A-le smsi küsimusega, kas tal hilisel pärastlõunal
on aega meiega üks väike kohvipaus teha. Minu telefonile vastust ei tulnud.
Nagu sel reisil juba kombeks saanud, ei jõua minu smsid EMT võrgust kuidagi
välismaa numbritele kohale ja kui isegi jõuavad, siis nende vastused minuni
mitte, kuigi kõnede ja Eesti numbrite smsidega toimib kõik välismaal nagu peab.
Saatsin A-le uue smsi M numbrilt ning leppisime kokku – kui Wroclawile lähemale
jõuame, suhtleme kokkusaamiskoha osas uuesti.
Meie reisi
oli seni eranditult saatnud päikesepaisteline ilm. Nii kui ületasime
Saksamaa-Poola piiri, nägime esimesi vihmapilvi. Ühtäkki tõmbus taevas eriti
tumedaks ja meie autot tabas nii tugev vihmasadu, et kojamehed ei jõudnud ka
kõige kiirema pühkimisega vett ekraanilt minema visata, nii et midagi normaalselt
näha oleks, ka ei olnud abi pidurdamisest, sest vesiliu tõttu olid rattad
sisuliselt õhus. Äike sähvis tugevasti meie ees ja külgedel. Olime ootamatult
sisenenud äikesetormi.
Ühtäkki lõi
äike otse meie ette, nii et mõlemad M-ga võpatasime ja auto roolgi M käes
jõnksatas korraks. Sõitsime mööda teed edasi, vihm vähenes ja peagi märkasime
enda ees täispikka topeltvikerkaart, mille alt me läbi sõitsime. Olen kusagilt
kuulnud, et vikerkaare alt läbi minemine toob õnne.
Wroclawisse
jõudsime enne vihma. Õues oli endiselt lõõskav kuumus ja kõik ootasid pikisilmi
seda äikesepilve, mis Wroclawi piiril meist seljataha jäi. Sealkandis polnud
jupp aega vihma tulnud ning isegi linnainimesed janunesid vihma järele,
loodusest rääkimata. Sõitsime kesklinna poole, kus pidime A ja C-ga kohtuma,
kui ühtäkki saabus M telefonile sms A-lt, et ta sõidab otse meie auto taga.
Millised on võimalused õhtuses tipptunnis nii kokku sattuda? Lasime A endast
mööda ja leidsime tänu temale ka kiiresti parkimismaja, C-ga kohtusime juba
tänaval.
Õhtustasime
A ja C-ga Wroclawi keskväljakul pirogy ehk pelmeenirestoranis. Terrassil olid
kõik istekohad hõivatud ja seega pidime liikuma siseruumidesse – konditsioneeri
seal polnud ning siseruumides oli võikam palavus kui väljas. Otsustasin
proovida ahjupelmeene – väikses portsus pidi neid olema vaid kolm, kuid
piisavalt palju selleks, et kõht täis saada. Tõepoolest, nii see oli. Lauda
saabusid peagi tellitud road, minu taldrikul kolm suurt poolkaarelaadset pirukat,
millest jaksasin ära süüa vaid pooled. Kui alguses mõtlesime ka magusaid
pelmeene proovida, siis sellest ideest loobusime peagi.
Wroclawist
Varssavi poole minev maantee oli veel paar aastat tagas ehitamisel, nii et
viimased mälestused Wroclawist Varssavisse sõidust olid üpris piinarikkad.
Nüüdseks on teest S8 umbes pool valmis, see vähendab Varssavisse sõidu aega
terve tunni võrra, mis on üpris oluline kokkuhoid. S8 on täna tasuta tee, kuid
peale- ja mahasõitudel olevad putkade asukohad viitavad tee peagi tasuliseks
muutumisele (või oli see varasemalt tasuline? Ma ei suutnudki meenutada, kust
otsast S8 Poolas tasuline varasemalt on olnud). Igal juhul on tee äärde loodud
küll puhkekohad wc-dega, kuid sisuliselt puuduvad tanklad ja söögikohad. Meie
kütusepaagi osuti näitas aga juba kriitilist punast tuld Wroclawist
väljasõidul.
Otsustasime,
et tagasi Wroclawisse me siiski keerama ei hakka ja kuskil selle suure ja ilusa
uue tee ääres ju ometigi peab tankla olema. GPS näitas lähimat tanklat 55 km
kaugusel olevat, kiirteest mõne km mahakeerates. Muutusime tibake murelikuks.
Üsna pea vilksas meist mööda teeääres olev reklaam viitega tanklale. Sõitsime
paar kilomeetrit veel ning reklaam viitega tanklale ilmus uuesti. Keerasime
reklaami järgi suurelt teelt aha ning üpris suure tee lähedal leidsime väikese,
justkui maakoha tankla, kus saime paagi pilgeni kenasti täis tankida ja
kaardiga maksta. GPS seda tanklat aga kuidagi meile ennist teepeal kuvada ei
osanud, küll aga kuvas kaardil siis, kui olime sinna kohale jõudnud. Lõpp hea,
kõik hea.
Olime just
S8 headusega ära harjunud, kui see otsa lõppes ning Lodži oli jäänud veel umbes
sadakond kilomeetrit mööda Poola väikeseid külakesi ja linnakesi. Üks algas ja
teine lõppes. Ja nii sada kilomeetrit. Tundus, nagu me ei jõuakski kohale. Kui
lõpuks Lodži broneeritud Hilton Double Treesse tunnike enne südaööd jõudsime,
mis pidi olema ühtlasi Poola suurim filmitehas, mille ehituses õnnestus ka meie
tuttaval I-l rolli mängida, olime rampväsinud ja tahtsime ainult magama minna.
Homme ootas ju ees veel pikem sõit – 1100 km koduni.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar