Hommikul alustasime oma päeva vihmasest
Kaunasest. Kaunases oleme me käinud kaks korda – esimest korda 2009, kui autoga
esimest korda maanteematka Euroopasse tegime ja püüdsime Kaunases selle raames
ka veidi ringi vaadata, kuid tollane paduvihm ei võimaldanud meil mitte midagi
näha. Tollest korrast on vaid meelde jäänud vihmas mõnusasti rohtu krõmpsutanud
lehm keset linna kaubanduskeskuse kõrval. Kuigi täna meil plaani Kaunases ringi
vaadata polnud, siis ilm ei soosinud ka sellist uitmõtet kuidagi. Soovisin
mõttes vaid, et vihm jääks meist maha Baltikumi.
Peagi Poola jõudnuna leidsime eest pilvise,
kuid sooja ilma. Vahepeal küll tibas paar korda teepeal, ent valdav osa päevast
on vaja autos istuda päikseprillidega ning jätta endale meelde, et koju tagasi
jõudes tuleks esimese asjana auto konditsioneer ära parandada. Harjumatult soe
ilm (21 kraadi varjus) tahab aeg-ajalt autos sees jahutust saada. Tegelikult
ilma üle me üldse hetkel ei kurda, siin on vähemasti soe. Marjapuud on täisõites,
rohi roheline ja inimesed käivad tänavatel suviselt õhukeselt riides.
Kui vaadata, mida Lonely Planet räägib Poola
selle osa kohta, mis jääb Leedust Varssavisse sõites, siis peamiselt kiidetakse
seal ilusat maastikku ja rahvusparke. Oma marsruudilt me kõrvale pöörama ei
hakanud ja sestap saame vaid kirjeldada seda, mis teele jäi. Poolas on ilmselge
kevad – traktorid künnavad teeäärseid põlde, teevad külvitöid ja laotavad
sõnnikut. Auto lahtistest akendest pressib sisse rammus värske sõnnikuhais. Tõmbad
kopsud vürtsikat õhku täis ja tunned, et õues on tõeline kevad saabunud.
Teeäärsed postid on pesades istuvaid kurgesid
täis. Kurgede invasioon Poola on silmaga hoomatav igast suunast, kuhu vaadata. LP
kirjeldab üht küla Augustowi linna lähistel, mis jäi 1991. aastal tornaado
kätte, mis küla puid tugevasti räsis ja vinti keeras. Kured kasutasid aga
tekkinud olukorda ära ning asusid katkiste puude otsa pesa punuma. Kohalikud
aitasid veidi kurgedele kaasa, lisades veel 8 pesaposti ning nüüdseks pesitseb
selles külas 23-l pesal igal kevadel ligi 70 kurge.
Otsustasime teha väikese peatuse Statoilis
enne Varssavisse jõudmist ja tankida autot. Sisuliselt on võimalik Pärnust
Varssavisse saada paagitäie kütusega – 52 liitriga läbitud 768 km. Päris hea
tulemus.
Plaanisin Varssavis teha meile väikese
lõunapausi või vähemasti tibakese jalasirutuse, sest kannikas hakkas pikast
istumisest juba haigeks jääma. Kui 2009 esimest korda Varssaviga tutvumas
käisime, siis ei suutnud me tol korral ilma kaardita kuidagi Varssavi vanalinna
üles leida ja jalutasime põgusalt kuskil kesklinnas veidi ringi. Et meil oli
täna veidi enam aega, siis soovisin lõpuks ikkagi Varssavi vanalinna üles leida
ning seda põgusalt kaeda. Panime GPSi sisse vahepunktiks Varssavi vanalinna,
otsisime seal tasulise parkla ning asusime ümbrust põgusalt uudistama.
Varssavi sai kannatada väga tugevalt II MS-s,
nagu terve Poola, kuid Varssavil läks kohe eriti õnnetult. Lisaks sellele, et
tollasest 1,3 miljonilisest elanikkonnast 380 000 olid juudid, kellest ei
jäänud sisuliselt kedagi järgi II MS lõpuks, hukkus MS käigus kokku Varssavi
elanikkonnast ca 800 000 inimest ja hävis 85% linnast. Tublid poolakad on
võtnud endale vaevaks suure osa linnast ajapikku taastada vanade fotode või
joonistuste järgi umbes nii, nagu linn enne pommitamist oli. Loomulikult ei ole
taastatud kogu linna identselt, ent suhteliselt suur osa vanu hooneid
vanalinnas siiski. Sellele on tugevasti kaasa aidanud loomulikult ka EL oma
rahadega. Varssavi on isegi nii ilusasti taastatud, et vanalinn otsustati kanda
ka Unesco pärandisse.
Kui olime oma pisikese tiiru vanalinnas ära
teinud ja plaanisime tagasi auto juurde jõuda, et jätkata teekonda oma
tegelikku sihtpunkti, Požnanisse, kus meid ootab I oma emaga, sattusime ühel
tänavanurgal nägema noormeest, kes grupile inimestele seletas aktiivselt lugu
ühest ümbritsevast hoonest, hoides käes silti www.Freewalkingtour.com, feel free to
join. Et noormees rääkis hästi, lihtsate sõnadega ja huvitavalt, otsustasime
temaga kõndida ka järgmisesse huvipunkti ning kuulata, mida tal seal rääkida
on. Avastasime, et sellised giidiga jalutuskäigud on väga mõnusad, üpris palju
õnnestus meil teada saada, nii et tunnike möödus linnulennul eneselegi
märkamatult. Kuigi ühinesime grupiga alles poolel tuuril, siis ei jäänud meile
kordagi tunnet, et midagi olulist jäi tegelikult kuulmata. Tuuri lõpus jagas
noormees laiali linnakaardid ja väikese kotikese, kuhu palus teha soovi korral
endale annetuse. Ausalt öeldes ei olnud ka kahju talle sinna mingisugust
rahasummat, mis meil sularahas olemas oli, ka jätta, arvestades kui hästi
noormees rääkis. Isegi väikene vahepealne vihmasabin ei pannud meid loobuma
jalutuskäigust vanalinnas tolle giidi seltsis. Kellel võimalik sellisel tuuril
osaleda, soovitan soojalt.
Oma vabatahtlikult giidilt saime ka teada, et
Varssavi vanalinnas asuv Bristoli hotell on Varssavi kõige kallim ja uhkem
hotell, kus on ööbinud nii tähtsad riigipead kui ka superstaarid. Kunagi
1970-datel oli Rolling Stones käinud Varssavis kontserti andmas ning peatunud
Bristoli hotellis. Peale kontserti tulnud neil aga janu kohaliku joogi järele,
nii et Rolling Stones hävitas kogu Bristoli hotelli viinavaru. Saanud sellest
innustust, otsustanud Mick Jagger osta terve rongivagunitäie viina, et see
endaga UK-sse minnes kaasa võtta. Saanud aga teada, millised on tollimaksud
sellise koguse alkoholi ühest riigist teise liigutamisel, otsustanud ta lõpuks
plaanist loobuda ja jätnud viinakoguse Bristoli hotellile, millest saanud veel
järgnevad 10 aastat hotelli kliendid joobuda.
Varssavi vanalinn näeb välja kaasaegsem kui
Tallinna oma ega ole sugugi nii kompaktne. Kuigi suur osa linnast on taastatud
vanade maalide või fotode järgi, on osadel majadel siiski detaile, mis sinna
kuuluma ei peaks, nt oli üks tuntud kunstnik maalinud kunagi ammu Varssavi
vanalinna maju ja lisanud ühele majale ahvi kuju nalja pärast. Kui maja
1970-datel uuesti ehitati, polnud muid materjale peale selle maali olemas ning
maja katusele lisatigi ahvi kuju, mis on seal tänaseni. Nüüdseks on selgunud,
et ahvi seal ikkagi vanasti polnud ja kaalutakse selle ahvi kuju hävitamist,
ent kui ta juba seal on, ehk ta peakski sinna jääma.
Keset Varssavi linna vanalinna külje all on
suur ja korralik park, mille servas on kolme võlviga väike, poolikute
postamentidega katusel, memoriaal igavese tulega tundmatu sõduri hauana, mida
valvavad laetud relvadega vormis kaks sõdurit. Kunagi oli selles samas kohas
olnud suur palee, ent sõja käigus ei jäänud peale tundmatu sõduri haua sellest
rohkem järele. Miks otsustasid sakslased tundmatu sõduri haua säilitada ja
mitte seda hävitada, kas oli see nende austus teiste sõjameeste vastu või oli
see lihtsalt juhus, seda ei tea täna enam keegi.
Kui olime oma ringkäigu Varssavis lõpetanud ja
võtsime suuna Požnani peale, sattusime uuele ilusale korralikule kiirteele.
Päris veider oli näha GPSi ekraanil teadet: sõida otse järgmised 268 km ehk 2 h
ja 43 minutit, kiiruseks lubatud 140 km/h. Kui läbi terve Poola ja Baltikumi
läheks selline kiirtee, oleks lausa lust autoga reisimas käia.
Požnanisse jõudsime veel täiesti valges. Kuna
haarasime teepealt paar snäkki, mis osutusid suuremaks, kui me arvasime, ei
jaksanud me I ja tema ema kolmekäigulist õhtusööki kuidagi endale sisse keerata
ning otsustasime jätta magustoidu pärastiseks, kui linna pealt tagasi tuleme. Linna
vaatama jõudsime me muidugi alles peale väikest jutustamist I-g ning M pisukest
uinakut, kui õues oli juba pime. Meie ebaõnneks ei põlenud mingil põhjusel
Požnani linnavalgustus, nii et üldine mulje kesklinnast jäi harjumatult pime ja
seetõttu jäid kas osad vaatamisväärsused, mis muidu pidid kenasti valgustatud
olema, paraku nägemata.
Požnan on olnud Poolakate jaoks ajalooliselt
oluline linn aegade algusest saadik. Kuigi teatud aja kunagi on linn ka
sakslaste valduses olnud, peavad poolakad Požnanit üdini enda linnaks. Požnan
sai alguse kunagi keset praegust linna olnud saarekest, mis jääb kahe jõe haru
vahele, ent saasrekesest suuremaks kasvades, muutus linnake vallutatavaks.
Samalt saarekeselt on saanud alguse ka Poola katoliku usk – nimelt esimene
katoliku kirik on just ehitatud sinnasamasse. Požnan on ajalooliselt oluline ka
tegelikult suuremas paanis: sealt sai alguse 1956. aasta juunis esimene
kommunismi kukutamise katse, mille käigus tulid spontaanse streigina tänavatele
100 000 töölist ja mis lõppes küll veriselt streikijate allajäämisega
tankidele ja kuigi Nõukogude Liit langes Poolas alles ligi 30 aastat hiljem,
loetakse just seda streiki kommunismi mõranemise alguseks.
Otsisime linnas parkimiskoha ning tegime
vanalinnale mõne kilomeetrise tiiru peale, et oma ära istutud tagumikus veri
veidi liikuma saada. Kuigi õues oli oluliselt soojem sellest, mis meist
Tallinnasse maha jäi, hindasid kohalikud ilma siiski harjumatult jahedaks –
paar päeva varem oli olnud öösel sooja paarikümne kraadi ligi, meid aga
tervitas mõneteistkraadine õhk jaheda tuulega. Et mitte liigselt tuule käes
külmetada, otsustasime teha plaani järgi, mille I meile algselt välja pakkus,
ent mille olime vahepeal ümber mõelnud: väisasime I lemmikpubi ja võtsime seal
omale joogid. Poolas on küll lubatud väikse promilliga (0,02, kui ma õigest
tean) sõitmine, aga I otsustas meile mitte hirmu teha ja jääda siiski pigem
kaineks. Laupäevaõhtune melu oli kõikjal meie ümber, seda nii pubis sees kui
linnatänavatel.
Požnan meenutab oma välimuselt ja olemuselt
suuresti Wroclawit. Seda nii linna keskväljaku kui arhitektuuri ja vanalinna
ülesehituse poolest. Kui Wroclawit iseloomustavad tänavatele laiali pillutud
metallist päkapikud, siis Požnani eripäraks on vanal turuplatsil igal
keskpäeval kella seest välja tulevad kaks kitsekest. Et meie külastasime
Požnanit õhtusel ajal ja pidime järgmisel hommikul varakult lahkuma, jäi meil
vaatemäng nägemata. Ilmselgelt tuleb meil millalgi Požnanisse tagasi minna ja
võib-olla siis ka muu veel nägemata Poolaga lähemalt tutvuda.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar