Kell äratas meid
4 ajal öösel ning õues tervitas meid -17 kraadi käre Eestimaa pakane. Pakkisime
kohvrid autosse ning asusime lennujaama poole teele. Viisin auto kontori juurde
parklasse, M ootas kohvritega lennujaamas, ning jalutasin läbi näpistava kärge öise
õhu kodusesse lennujaama.
Kui kohale
jõudsin, oli M just jõudnud check-ini laua juurde, kus näitsik soovis, et mina
ka kohal oleks, nii et ajastus oli täpne. Olime pakkinud kahepeale ühe veidi raskema
kohvri ning teise, käsipagasi kohvri peaaegu asjadest tühjaks jätnud, plaaniga kohvrid
Torontos veidi ümber pakkida ja jätta talveasjad Toronto lennujaama pagasihoidu
kuniks me Kuubal soojas oleme. Check-ini näitsik teatas meile aga, et hoolimata
teiste lennufirmade poliitikast, ei luba SAS arvestada kahe inimese pagasit
üheks ning kui me just 4 lisakilo eest kohvri kohta juurde ei taha maksta,
peame kohe ümber pakkima. Selleks hetkeks oli kogunenud meie seljataha juba
paras hulk inimesi ootama. Otsustasin kiiresti – kosmeetikakott pesemisasjade
ja kreemidega on kõige raskem, see läks suurest kohvrist kohe väikesesse, paar
paari teksasid ka ning oligi suur kohver 4 kilo kergem ja väiksest sai just
äraantav pagas. Iseenesest polnudki lahendus halb, sest see andis meile
võimaluse minna Kopenhaagenis linnapeale jalutama, ilma et me peaks kohvrit
järgi lohistama.
E hiljutisest USA
reisi kogemusest õppust võttes olin ennatlikult välja printinud ka Kanada
e-viisade olemasolu tõendavad paberilehed, kuigi elektroonilise viisa mõte ongi
selles, et seda justkui printima ei peaks. Näitsik check-ini lauas soovis viisasid
kindlasti paberkandjal näha. Kuna vormid olid erinevad, mille printinud olin,
siis esimese hooga talle meie e-viisad ei sobinud – jah, meil on ühel inimesel
e-viisa olemas küll, aga mõlemad paberid on ju ühe ja sama inimese kohta.
Juhtisin ta tähelepanu korduvalt sellele, et perenimi on sama, aga eesnimi
erinev. Kui ta lõpuks nimed üles leidis, ei suutnud ta leida paberilt sõna „approved“,
nii et mu kannatus hakkas juba vaikselt katkema ja pakkusin, et kui ta mulle
värvilist markerit annab, joonin need olulised sõnad tema jaoks paberil alla.
Õnneks sellega meie diskussioon ka piirdus ning kuni Torontosse jõudmiseni ei
küsinud e-viisasid meie käest hiljem enam mitte keegi.
Kopenhaageni
lennujaamast läheb otse kesklinna rong, mis võtab vaid pool tunnikest aega, nii
et kui seal peaks olema kahe lennu vahepealne aeg vähemalt 4 tundi, tasub igal
juhul korraks linnapeale minna. Seda enam, kui äraantavat pagasit pole ning
check-in jätkulennule on juba tehtud. Meil oli kindel paal viietunnist lennuvaheaega
sisustada hommikusöögiga Kopenhaagenis ning väikese jalutuskäiguga linna peal,
sest me polnud seal kumbki varem käinud.
Kopenhaagenis
näitas temperatuuriks vaid -5 kraadi, taevas oli selge ja sinine, üksikute
kiudpilvedega, mille vahelt paistis ere päike. Aknast vaadates tundus üsna
ideaalne ilm, millega linna peal varahommikul jalutada. Kui rongijaamast välja
saime ning võtsime suuna väljavalitud hommikusöögikoha Next Door Cafe poole,
tabas meid ootamatult tugev jäine tuul, mis läbistas meie soojad talveriided
hetkega kontideni. Selleks ma valmis ei olnud.
Jõudsime
kohvikusse, nautisime oma mõnusat hommikusööki, jälgisime ümberringi sagivaid
kohalikke, kes kohviku uksest muudkui sisse ja välja voorisid, hästi lõhnav
aurav hommikukohv topsis ning tundsime, et puhkus on tõesti vist alanud. Tegin
veidi jalutuskäigu plaane, vaadates milliste vaatamisväärsusteni me kesklinnas
tunnikesega, mis meile jäänud oli, veel jalutada jõuaksime. Esimene neist oli
Hans Christian Anderseni kuju Kopenhaageni raekoja külje peal. Hetkeks, mil oma
kümmekond minutit kestnud jalutuskäiguga kujuni jõudsime, olime mõlemad M-ga
üdini läbi külmunud. Tundsin, kuidas teksade all nahk külmast niimoodi kipitas,
et mul oli ainus soov kiiresti kuhugi sooja saada, sest eelmine kord, kui
sellist kipitust tundsin Barcelonas, lõppes see tõsise naha külmakahjustusega,
mida ravisin veel pärast mitu kuud. Sellise ilmaga ei tulnud jalutuskäigust mitte
midagi välja.
Võtsime otsesuuna
tagasi rongijaama poole, et jõuda kiiresti sooja lennujaama. Nii olime
lennujaamas tagasi umbes tund aega varem, kui plaanisime, läbisime
turvakontrolli sujuvalt ja kiiresti ning jalutasime lennujaama taga otsas uues
terminalis olevasse väravasse. Kui keegi peaks jätma oma EL-st väljamineva
lennu peale jõudmise üsna viimasele hetkele, siis sinna uude terminali annaks
sel inimesel ikka joosta. Kui muidu tundub Kopenhaageni lennujaam pigem
kompaktne, siis uus terminal asub tõesti kilomeetrite kaugusel lennujaama
väravast. Muide, üks tähelepanek veel – vee maksumus võib lennujaamas erineda
kuni kolm korda. Tahtsin meile järgnevale peaaegu 9 tundi kestvale lennule paar
pudelit vett kaasa osta, ent kui esimesse punkti jalutasin, kus vett müüdi, oli
selle hind peaaegu kolm korda kõrgem, kui mõned sajad meetrid eemal asuvas Tax
Free poes.
Air Canada lend
Kopenhaagenist Torontosse oli reisijatega täidetud üksnes kolmandiku võrra, mis
andis kõigile soovijaile võimaluse istuda just seal, kus ta soovis, tihti hõivata
üksi ka terve pingirea, mis teeb pika lennu eriti mugavaks, sest mitme istme
peal magamine on tõsine luksus turistiklassis. Kuigi meil oli päevane lend, oli
mu plaan lennul siiski piisavalt magada, et jaksaksime 7 tundi ajas tagasi
lennates pärastlõunal kohale jõudes veel linnapeal tiirutada ja nö kohaliku aja
järgi normaalsel ajal magama minna, et ude hommikusse juba kohaliku aja järgi
ärgata. Mäletan Mehhiko reisist, et esimesed paar ööd ja päeva olid minu jaoks
eriti rasked, sest ajavahe andis nii tohutult tunda ning loodan, et see meetod hõlbustab
teise ajatsooni sisse elamist oluliselt.
Maandudes ootas
meid passikontrollis pikk lintide vahel looklev saba, nagu kolmandatest
riikidest tulles sellistesse riikidesse sisenedes tavaks on. Kui USA
passikontrolli alas on telefoni näppimine rangelt keelatud, siis Kanada on
selles osas märkimisväärselt sõbralikum, pakkudes passikontrolli sabas lausa
tasuta wifit, et oma järjekorda ootavatel reisijatel oleks mõnusam olla. Passiametnik
uuris paari sõnaga, miks me Torontosse tulime kolmeks päevaks ning kas meil on
Kuubal juba plaan paigas ja rohkem küsimusi tal polnudki. Hetk hiljem olime
juba pagasilindi juures, võtsime oma kohvrid ning jälgisime viitasid, mis
juhendasid meid linna minevale rongile, millele olin piletid juba kodus netist
ette ära ostnud. Oma vaimus olin ma valmis, et peale Kopenhaagenit on elu sisuliselt
netita, sest Kanadas on nett kallis, kõned ja smsid veel kallimad (100 MB netti
ööpäevas on 18€, kõne Eestisse 2€/minut, kohalikule numbrile €/minut, vastuvõetav
kõne 1,61€/minut ning sms selle kõrval lausa poolmuidu, vaid 31 senti –
selliseid hindu sai viimati nähtud vist krooni ajal teistesse riikidesse reisides),
kuid Kanada tervitas meid kiire ja hästi toimiva wifiga nii lennujaamas, linna
viivas rongis, hotellis kui ka õhtusöögiks leitud pubis.
Torontos
maandudes tervitas meid mõnus kevadine päike ja kuigi Toronto kohta öeldakse,
et siin on külmad lumised talved, oli ometigi väljas mõnus kevadilm ning lumest
polnud kuskil jälgegi, ent taas oli hoolimata kümmekonnast plusskraadist väljas
tugev riideid läbistav tuul, millega ei osanud end kuidagi riidesse panna. Kui
esialgu tundus mulle, et meil seljas olevad talvejoped ja mütsid-kindad on
ilmselge ülepingutamine, siis õhtul linnapeal jalutades oli mul hea meel, et
otsustasin jope alla ka fliisi panna. Jube tuulised on need talv-kevadised
suurlinnad.
Toronto on
esmamuljel kuidagi selline nunnu suurlinn, kus elab 13,5 miljonit inimest ning
mis on maailma üks multikultuurseim linn, kus räägitakse üle 140 erineva keele
ning üle poole linnas elavatest inimestest on oma juurtega võrreldes siin
sisserändajad. Nii on Toronto ka väga mitmekülgne ning äärmiselt sõbralik
kõikvõimalikele erinevatele kogukondadele ja vähemustele. Tänavapildis
kesklinnas midagi erilist märgata pole ning inimesed on täpselt nagu inimesed
suurlinnades ikka, esindades kõikvõimalikke rasse ning rahvuseid läbisegi, küll
aga on siin olemas erinevad linnaosad, alustades Kreekalinnast ja lõpetades
Hiinalinnaga.
Meil oli jäänud
päevavalgust veel paar tundi, enne kui päike õhtul kuue paiku loojus, mis andis
täpselt paraja võimaluse linnaga esmatutvuse tegemiseks. Valisin välja väikse
kesklinna vaatamisväärsuste marsruudi, alustades veeäärsest promenaadist ning
lõpetades uue linnahalli eelse uisuplatsiga, mille serval sillerdab värviline
Toronto kiri. Kui muidu lennukiaknast vaadates jätab Toronto pigem madala linna
mulje, siis kesklinn koosneb üksteise kõrval tihedalt koos olevatest pilvelõhkujatest,
mis moodustab Financial Districti ehk kohaliku Wall Streeti. Üldse, esmamulje
Kanadast on väga sarnane USAle nii arhitektuuriliselt kui tänava siltide,
toidukultuuri ja kõige muu osas, kui välja arvata väga tihti tänavapildis
kohatav kirg hoki vastu ning seda illustreerivaid plakateid, spordilembust ja
Kanada punase vahtralehega lippe, mida leidub kõikjal.
Õhtupimeduse
saabudes tundsime mõlemad M-ga tohutut väsimust. Eks meie päev oli tegelikult
olnud ka juba väga pikk ning saanud alguse peaaegu 24 tundi tagasi. Lisaks
muule oli M-i tabanud tõsine peavalu ning mina tundsin, kuidas väsimusest pea
kergelt ringi käib. Otsisime Toronto kõige elavama linnaplatsi ääres olevast kino-kaubanduskeskusest
sobilikuks söögikohaks spordibaari, tellisime endale klassikalise ameerikapärase
õhtusöögi ning jalutasime hotelli, et kukkuda väsinuna voodisse. Kell oli
saanud kohaliku aja järgi just pool kümme õhtul, mis magamaminekuks oli justkui
varajane, ent koduse kella järgi näitas päev juba poolt viit hommikul. 24 tundi
ärkamisest, et reisile minna, oli just täis saanud. Jalad tulitasid ning riietest
ära hõõrunud keha andis tunda, et peaaegu 25 000 sammu läbimine nii pikas
päevas on veidi palju ning meil on ilmselgelt väljateenitud puhkehetk.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar