Siiani on meil ilmaga reisil
vedanud – kirjade järgi peaks kesk-Vietnamis olema kõige sademeterohkem aeg,
aga meie oleme näinud vaid päikest või kerget pilvisust. Õhutemperatuur Hues on
Hoi Anist veidi jahedam, kuid piisavalt soe, et kanda lühikest varrukat ja
püksi. Päikeseprillid jätsin pilvise ilma tõttu hotelli, ent ereda valguse
tõttu olnuks neidki vaja. Hiljem hakkas ka päike taas paistma.
Kui Hoi An meenutas mulle nii oma arhitektuurilt kui olemuselt Mehhikot
(Playa del Carmenit), siis ükski teine linn seda meenutanud pole. Vietnami
tänavad pole puhtad nagu Euroopas või Austraalias, kuid ka mitte nii räpased
nagu ma varasemate kirjelduste tõttu ette kujutasin.
Meie jaoks harjumatu on näha, kuidas kohalikud võtavad nii lõuna kui
õhtusöögi ajal välja oma madalad pingid, söögid ja portatiivse gaasipliidi ning
hakkavad vaaritama sisuliselt seal, kus nad hetkel viibivad. Reeglina on
tegemist mingi tänava kõnnitee või oma poe põrandaga, kuhu kaetakse toidulaud.
Hues oli meil ringi vaatamiseks jäetud sisuliselt vaid hommikupoolik,
sest kirjade järgi pole selles linnas just palju teha peale Citadeli vaatamise.
Citadeli juurde oli meil hotellist sujuvalt veidi üle poole tunni jalutada piki
jõe äärt ja üle silla. Teekond oli juba ainuüksi seetõttu põnev, et jõgi oli
täis nikerdatud puupaate ja muid laevukesi, mille igaühe juures seisis paar
inimest, kes püüdsid meile laevasõitu pähe määrida. Piiratud ajaressursi tõttu
loobusime sellest juba eos ega hakanud ka hinda lähemalt uurima.
Kõndinud üle silla, jõudsime Citadeli juurde. Kui kaardilt vaadates
tundus see esialgu selline, millele teeb vabalt tunniga tiiru peale, siis
tegelikkuses on kindluse kompleks selline, kuhu kulub ilmselt korralikuks
vaatamiseks terve päev. Samas on seal mitmed majad hetkel renoveerimisel ega
ole külastamiseks avatud. Kiire mõnekümne minutilise jalutuskäiguga saime aga
siiski hea ülevaate.
Otsustasime kindluses veeta tiba kauem aega ja tagasi hotelli
jalutamise asemel võtta takso. Taksosõit Vietnamis on suhteliselt soodne –
kilomeetri hinnaks umbes 0,7 USD, kui võtta meetriga tuntud ja ametlik takso
Mai Linh Grupilt, nagu meil on Tulika ja Tallink. Teiste taksode osas võib hind
olla oluliselt soodsam, kuid turistina on suur oht saada petta. Ja kui võttagi
mõni muu takso, tuleks hinnas enne kokku leppida ja lasta see taksojuhil
selguse mõttes paberile numbrina kirja panna, et mitte segi ajada nende kehva
häälduse tõttu nt numbreid 15 ja 50.
Hakkasime Citadelist vaikselt hotelli poole jalutama ja kui muidu on
kõik kohad taksosid täis, siis seekord ei näinud me ühtegi. Eemalt üks aus
roheline takso paistis, kuid sellel polnud juhti. Nii jalutasime muudkui
hotelli poole tagasi, lootuses leida vahepeal siiski takso, et sõita hotelli,
võtta sealt asjad ja otse edasi minna taksoga lennujaama. Meile tundus kuidagi
mõistlikum takso ise endale lennujaama sõiduks hankida, mitte lasta hotellil
tellida.
Olles jõudnud jalgsi poolele sillale, sõitis meist mööda üks tühi
takso, kellele lehvitasin. Taksojuht märkas seda, kuid ei saanud keset silda
peatuda ning viipas käega, et kohtume silla lõpus. Andsin talle kokkuleppeks
pöidlaga märku. Kui silla lõppu jõudsime, ootas taksojuht meid kannatlikult
teepervel – uskumatul kombel oli kehakeelne kokkulepe mõlemale poolele üheselt
arusaadav ja toimis.
Kuna meie lend Hanoisse läks just lõuna paiku ja kell oli juba
suhteliselt palju, otsustasime keha kinnitada lennujaamas, kui oleme check-ini
ära teinud. Hue lennujaam on üpris tilluke – sinna jõudes olime sisuliselt
ainsad, kes plaanisid lennukile minna. Veidi hiljem tuli küll inimesi juurde,
ent lend oli lahkudes siiski pooltühi. Muidugi on siinkohal ka oluliseks
ääremärkuseks, et Vietnami siselende teevad suhteliselt suured lennukid.
Et aega praktiliselt kasutada, olime otsustanud võtta kerge lõunasöögi
lennujaamas. Lennujaamas oli küll väike kohvik, kuid peale kiirnuudlite (nagu
tudengipõlves sai söödud) ja karastusjookide ei pakutud seal midagi. Läbisime
turvakontrolli ja avastasime turvatsoonis riiete poe, kuid söögikohta seal
siiski polnud, nii et lõuna pidime vahele jätma ja end alles Hanois tankima.
Õnneks olid E&L varunud meile veidi käkke ehk Aasia maiuseid, millega kõige
suuremat nälga peletada õnnestus.
Hanoi lennujaamas pöördusime infolauda, et uurida, kuidas saaks linna
sõita kohaliku liinibussiga. Paraku on lennujaamas aga igal firmal oma infolaud
ja sellist üldist ametlikku infolauda polegi, nii et igaüks püüab sulle oma
transporditeenust maha müüa. Kobistasime esimese soovituse peale teisele
korrusele, kuid sealt läksid ainult taksod, alt korruselt aga vaid suured
turismibussid ja väiksed mikrobussid. Linnaliini busse ei paistnud kusagilt.
Otsustasime linnaliini bussi asemel võtta 40-kohalise turismibussi,
millega kesklinna saada. Kordki oli meil hea meel, et sellise otsuse tegime –
umbes 20 minutit peale seda, kui olime alustanud oma bussisõitu linna poole,
jäime väga suurde ummikusse. Osa taksosid proovisid küll sillal mööda pressida
vastassuuna vööndist, kuid sellega nad ka väga kaugele ei jõudnud. Umbes pool
tundi hiljem jõudsime ummiku põhjuseni – kaks autot olid omavahel keset silda
kokku põrganud ja see tekitaski korraliku ummiku. Olgugi, et Vietnami liiklus
on hullumeelne ja eurooplasena seal sõita ise väga ei tahaks, siis
sellegipoolest õnnetusi juhtub siin väga harva – liiklus toimib kuidagi
iseenesest.
Kesklinnas lahkusime oma bussist ja asusime kõndima oma hotelli poole.
Kuigi läksime öörongiga edasi Sapasse ja pidime Hanois majutuma alles 2 ööd
hiljem, olime otsustanud jätta suurema pagasi oma Hanoi hotelli ning Sapasse
kaasa võtta vaid selle, mis hädavajalik, et seljakotti mitte liiga raskeks
ajada. Olime kõik väsinud ja näljased, veresuhkru tase oli madal ning mõnda
kilomeetrit jala, mis hotellini jäi, ei jaksanud me keegi kõndida. Ainsaks
variandiks jäi edasi takso võtta.
Nägime kõrvaltänaval seismas kahte Mai Linhi taksot, mida usaldasime
võtta. Läksime ühe juurde, ent selles polnud juhti. Peagi jooksis meie juurde
üks meesterahvas, kes küsis kaugele soovime sõita. Näitasime talle aadressi
ning ta tegi väga kiiresti selgeks meile, et nii lühikest otsa ta ei sõida, proovigu
me teist taksot.
E istus teise taksosse sisse ja näitas juhile aadressi, andes meile
samal ajal korralduse kotid autosse laduda ja end sisse pressida sellesse pisikesse
taksosse. Nii me ka tegime. Taksojuht püüdis oma vigases inglise keeles meile
igati selgeks teha, et ta nii lühikest maad sõita ei kavatse, kuid me ei teinud
tema juttu ega selget kehakeelt märkamagi. Lõpuks ei jäänud tal muud üle, kui
meid ikkagi hotelli ära viia.
Hotell oli meil eemalt vaadates ilus ja korralik, otsaga vanalinnas.
Saime seal kohe kokkuleppele pagasi nende juurde jätmiseks kaheks päevaks, kuna
tuleme nagunii sinna ööbima. Pakkisime kiiresti kotid ringi, vahetasime riided
veidi soojemate vastu (kui Hoi Anis oli veidi alla 30 kraadi sooja, siis Hanois
tervitas meid umbes 18 kraadi ja Sapasse lubati vaid 8 kraadi juurde), jätsime
kotid hotelli ja asusime endale õhtusöögi kohta otsima enne rongile minekut.
Vietnam on endine Prantsusmaa koloonia, nii et prantslased on siia
jätnud teatud hulga oma mõjutusi: osa tänavanimesid on siiani prantsuskeelsed,
tihti kohtab prantsuse päraseid söögikohti ning pagarikunst on neil endiselt
käpas. Ühel tänavanurgal märkasime pisikest pagariäri, kust kohalikud
sisse-välja voorisid. Meie näljased kõhud ei lasknud kaks korda mõelda –
haarasime sealt kaasa nii rongi kui kohe tänaval söömiseks mõned saiakesed ja
koogid. Alles seejärel leidsime ühe pubi, kus keha kinnitasime ja kaarte
mängisime kuniks oli aeg end hakata rongile sättima.
Kaardi järgi on Hanois kolm rongijaama. Neist kaks asuvad üksteisele
üsna lähedal ning ühest väljuvad rongid ühte ja teisest teise suunda.
Piletimüügi kassasid on aga lausa kolm: lisaks esimesele kahele suunale müüb
kolmas Hiina rongi pileteid. Kuna E&L pidid Hanoist edasi Hiina liikuma,
aga piletid olid neil ostmata, tahtsime ka need piletid samal õhtul kindluse
mõttes ära osta. Sapa rongi piletid oli E netist ette ära ostnud ja need sai ta
kätte HCMCs oma hotellist, kuhu need postiga tellis.
Jõudsime esimese jaamani. Rongini oli veel umbes kolmveerand tundi
aega, nii et olime ilusasti graafikus, kuna rongijaamas soovitatakse olla umbes
pool tundi enne öörongi väljumist. Kõndisime mööda tänavat edasi. Kõnniteed
sisuliselt rongijaamast edasi polnud – see oli kaetud plätu ja muude jalatsite
müüjatega, kuid see pole Vietnamis mingi imetabane asi. Kõnniteedega ongi siin
üldiselt kitsas ja kui ka kuskil kõnnitee on, on selle hõivanud kas mõni
tänavakaubitseja, motoroller parkimiseks või sõitmiseks või sootuks ehitatud
korralik barrikaad keset kõnniteed, jättes jalakäijale sellest möödumiseks
ruumi vaid paarkümmend cm või võimaluse kasutada sõiduteed.
Järgmisele suuremale ristile jõudes konsulteerisime uuesti kaardiga –
oime teisest jaamast mööda läinud. See ei kõlanud kuidagi loogilisena, sest
jaama oleks me märganud. Järelikult lähevad mõlemad rongid ikkagi samast
jaamast ja on lihtsalt kaardile valesti märgitud. Kõndisime jaama tagasi.
E&L otsustasid kiiresti uurida, kust nad saaksid enda Hiina rongi
piletid ära osta. Meie M-ga tegime seni selgeks, kust meie rong ikkagi Sapasse
läheb. Selgus, et Sapa rongid lähevad küll samast jaamast, aga teiselt
perroonilt, kuhu tuli minna läbi koridori.
E&Li Hiina rongi piletikassa leidmine oli ka omaette väike seiklus.
On küll olemas eraldi järjekorra automaat, kus võimalik valida pileti tüüp,
mida soovid osta, kuid viiest nupust töötas seal vaid kaks. Nii nad läksid
uurima otse kassadest, kust nad ikkagi pileti saavad. Peale paari-kolme edasi
suunamist jõudsid nad lõpuks õige kassani. Ajaga hakkas meil küll kergelt
kitsaks minema, aga piletid oli vaja kätte saada ja pealegi teadsime me juba,
kust meie rong läheb.
Kui rongi väljumiseni oli jäänud napid 5 minutit, hakkas olukord
ärevaks minema. Piletimüüja küll teadis, et meil läheb rong ja lubas selleks
ajaks valmis saada, kuid vietnamlased ei ole harjunud kiirustama, samas peavad
nad üldjuhul lubadustest kinni ning on pigem täpse loomuga.
E teatas meile, et mingu me rongile ära, ta tuleb järgi, kuid ma
keeldusin minemast. Ma usun, et ta oleks jõudnud, aga tol hetkel polnud ma
selles päris kindel ning hiljutine lennust maha jäämise teema oli veel liiga
selgelt meeles. Seega, kui jääme maha, jääme kõik koos, aga seltskonda me ei
lahuta.
Minut enne rongi väljumist sai E lõpuks piletid kätte (kassiir oli
ajalisest rusumisest silmnähtavalt pinges ning lõpuks ohkas kergendatult, kui
krampi kirjutatud käega sai E-le piletid ulatada, järele hüüdes, et jookse
nüüd) ja hakkasime jooksma oma rongi poole. Koridori ja ootesaali läbimine
läksid kiiresti, rong seisis otse perroonil meie ees. Kui piletid esitasin
uksel seisvale vanemale prouale, vaatas ta ehmunud näoga mulle otsa ja hüüdis
inglise keeles „Quickly, quickly! Number 6!“, mispeale haaras minult piletid
kõrval seisnud noormees ja pistis mööda perrooni jooksu, viibates meile, et
talle kiirel sammul järgneksime.
Selgus, et perroonil olev rong pole meie oma ja pidime jooksma selle
perrooni lõpuni, et jõuda järgmisele perroonile, millel olev rong oli küll
meie, aga meie jaoks nö tagurpidi ehk pidime veel oma 2/3 rongi pikkust
jooksma, enne kui oma vagunini jõudsime. Tüüp juhatas meid kiirelt oma kupeesse
ja jäi raha ootama juhendamise eest. Sellega me arvestanud polnud, aga surusime
talle lõpuks väikese rahatähe pihku ja kupatasime kupeest välja. Sekund hiljem
hakkas rong liikuma. Napilt, kuid me jõudsime!
Raudtee, mis mägedesse läheb, on kitsarööpaline (kitsam, kui Tallinna
trammitee) ning seetõttu hakkab rong liikuma pigem aeglaselt, kuid pidurdab
äkki ja loksutab omajagu. Kui olime end kupeesse sisse seadnud, koputas vormis
rongisaatja meile uksele ja juhtis tähelepanu inglisekeelsele sildile, et oma
asjadel silma peal hoiaks ja ukse seest korralikult lukustaks. Selleks oli
uksel lukk, haak ja riiv, ent ukse ja seina vahel sentimeetrine pilu, mille
vahelt annaks vabalt noa tera läbi lükata ja selle abil riivid-lukud avada.
Kui E rongipileteid ette ostis, siis rääkisime sellest, millised piletid
me valime. Leppisime kokku, et tahame end mugavalt tunda ja võtame kõige
kallimad piletid: neljane kupee ja pehme madrats (sealt allapoole olid kõva
madratsiga kupeed, suuremad kupeed, ilma ööbimiskohata kupeed jne). Olin veidi
hämmingus, et päris kalli (ca 45 USD/in) pileti eest saime suhteliselt kehva
kupee, aga madrats oli enam-vähem pehme ja kupee puhas, kuigi väljanägemiselt
selline, nagu meil kunagi 20 aastat tagasi Tallinn-Moskva rong välja nägi. Ka
piletil lubatud snäkki ja vett polnud meid kupees ootamas, nii et oma vee
kaasas olek oli hädavajalik.
Olles veidi ehmunud E&L-i Filipiinide kogemusest, kus öösel neil
toas vaikselt ja salaja sees käidi, peitsime raha ja telefoni padja alla ning M
ja L võtsid oma peegelkaamerad ööseks kaissu. M genereeris ka võtmete kaelapaela
abil uksele lisakinnituse – kui keegi ka tahaks sealt sisse tulla, siis läheks
tal ukse avamisega rohkem aega ning selle peale ärkaks meist keegi juba üles.
Olgugi kupee kindlustamisest, ei maganud ma öösel peaaegu üldse ning ärkasin iga
väiksema krõpsu ja müksu peale. Hommikuks olin omadega üpris väsinud.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar