Laupäev, 6. august 2022

Poola kiirteed - kiirusta aeglaselt

 Täna alustasime päriselt koduteed. Pakkisime end hommikul V juures Nivnices kokku ning võtsime suuna Poola poole, et õhtuks välja jõuda Bialystokki. Oleme reisi ajal katsetanud erinevaid gpse, sest kas meil pole olnud jooksvat internetti, pole üks GPS rakendus leidnud mõnda aadressi, juhendanud meid tiba valesse sihtpunkti või on teine olnud lihtsalt informatiivsem. Kui hommikul panin Google Mapsi sisse meie hotelli aadressi, kuhu õhtuks jõuda tahtsime, siis näitas Google Maps meile sõidu ajaks peaaegu 8 tundi. Kuna siinpool Euroopat Google Maps kiirusepiirangu infot ei näita, erinevalt sama rakendust Itaalias kasutades, siis panin korraks ka Waze tööle. Waze kukkus esimese hooga meiega jubedasti pahandama ja tahtis, et me kiirteelt kohe maha keerasime - ma polnud sinna lisanud, et meil on olemas Tšehhi vinjett ja seega ei tahtnud Waze, et me tasulisel teel sõidaksime. Nii kui lisasin vinjeti süsteemi, lükkas Waze meid edasi hoopis teisele teele ja võrreldes Google Mapsiga lühenes meie sõidu aeg tervelt tunni, kuigi kilometraaž jäi samaks. Mõlemal rakendusel on ju sama omanik, aga tuleb välja, et algoritm on siiski erinev, nii et tasub vahel ka samasse kohta püüda jõuda erinevate rakendusega.

Täna on reede ning poolakad sätivad vist juba poolest päevast end suvilatesse teele. Vahetult enne Varssavit algas kerge ummik, kuigi oli alles varajane pärstlõuna. Ummikuid nägime oma teel veel. Sisuliselt 40 kilomeetrit Varssavist Bilaystoki poole sai kordamööda pidurdanud ja kiirendatud, aga keskmine kiirus üle 45 km/h ei tõusnud. Tee oli tihedalt autosid täis ja vahepeal sai paigalgi istuda. Kuigi valisime kiirtee marsruudi, saime siiski ka Poola külavaheteedel pisut sõita, kui politsei meid kiirteelt maha suunas - seal oli juhtunud õnnetus, kus autosid vedav rekka oli tee ehituse suurele vilkuvale märgisele ja autole otsa sõitnud, nii et treileri peal olevad autodki olid kannatada saanud. Arvestades praegu Baltikumis valitsevat kasutatud autode puudujääki, peab ilmselt üks osa inimesi omale uut sõidukit nüüd veel mõnda aega ootama.

Kuigi oleme aastaid Poolas üritanud šopata ja minu eelnevad kogemused on öelnud, et siin korralikku outlet keskust ei ole, olen ma siiski paadunud optimist ja loodan, et asjad ajaga muutuvad. Mõlemale poole Varssavit on tekkinud üks ostukeskus, mis nimetab end tehasepoodide keskuseks. Panin selle aadressi õhinaga sisse ja kui kohale jõudsime, selgus, et jah, brändid on seal olemas küll, aga tegemist on tegelikult lihtsalt kaubanduskeskusega. Korralikku ostuelamusi ikka Saksamaast kodu poole pole meil paraku endiselt. 

Kui Poola on aastatega hoolega uusi kiirteed ehitanud ja vanu korrastanud, siis mõned asjad üllatavad endiselt. Nt võid sattud tee äärsesse puhkeplatsi korralike ja puhaste tasuta tualettidega ja samas sõita üle saja kilomeetri kiirteed selliselt, et tee ääres pole ühtki tanklat, söögikohta ja kõik parkimisplatsid on ajutiselt suletud. Või näha tee ääres mitut kiirsöögikoha reklaami ja kui sinna maha keerad, avastad, et ehitusmehed alles viimistlevad seda seest. Poolakate jaoks on endiselt normaalne sõita ca +20km/h ja kui lubatud maksimumkiirusega kiirteel neile jalgu jääd, on nad varmad selja taga vilgutama. Nad panevad ka usinasti üles kiirusepiirangu lõpu märke, aga üldiselt ei kipu panema seda märki, mis ütleks, mis kiirus sel teel lubatud on - kas see on kiirtee või maantee, sest visuaalselt näevad mõlemad teed ühtemoodi välja ja nii võid vahel sõita kümneid kilomeetreid, püüdes nuputada, on siin 120 km/h või 140 km/h lubatud. Aga endiselt on Poola teed hea kvaliteediga ja tänu uutele kiirteedele üldjuhul Poola ka kiiresti ja hästi läbitav ega ole enam see Kolgata tee, mis vanasti labida tuli. Sellegipoolest, aega tasub varuda, eriti kui ees on pikk sõit. Ja nagu V meile sõnad teele kaasa andis, kiirusta aeglaselt. 






Kommentaare ei ole: