Hommikuks ei
olnud meile õhtuselt giidilt laekunud täiendavat infot hinna kohta, kui
sooviksime autot rentida koos juhi ja giidiga vaid päevaks, nii et meil tuli
leida kiire muu lahendus. M küsis meie hotelli peaportjeelt inglisekeelset
autohiti, sihtpunktiga Playa Giron ja kolme vahepeatusega. Kui hind oli kokku
lepitud, siis kümmekond minutit hiljem saime info, et meid ootab inglisekeelse
juhiga audi. Päris ok lõpptulemus.
Kuubal on
autodega keeruline lugu. Kohalikel ei ole otsesid piiranguid kasutatud autoed
ostmiseks, kuid uut autot siiski ise naljalt osta ei saa. Küll aga on hinnad
nii kõrged, et keskmine kuubalane ei jaksa endale lihtsalt autot osta. Selline
umbes 100 000 km läbisõiduga 3-4 aastat vanad autod maksavad keskmiselt 50 000
CUCi ehk umbes 40 000 euro ringis. Kui tahta endale veel mingit luksautot nagu
Audi, siis selle hind jääb kuni 100 000 CUCi juurde. Küll aga on Kuubale
jõudnud uute autoed invasion just vast tärganud autorendiäriga, kus on riigi
poolt tehtud diil, et ostetakse tutikad autod sisse, need sõidavad siis 3-4
aastat umbes 100 000 km-ni ja seejärel müüakse nad maha taksodeks või
kohalikele elanikele. Samamoodi oli ka meie 2014. aasta Audi olnud eelnevalt
rendiauto. Nagu taksojuht ise ütle, on Audi parim auto, mis siin saada on, aga
ka halvim, sest teenindust Kuubal ei ole ning juppe on keeruline leida ja
seetõttu väga kallis parandada. Osa juppe tuleb ka läbi tutvuste Saksamaalt
sebida.
Kuuba
maanteed on laiad ning autoed voogu küll on, ent see on siiski vägagi rahulik
ja pigem hõredavõitu. Kuum ilm ja troopilised tsüklonid räsivad ka teekatet
hoolega, lisaks pole tee just parima ehituskvaliteediga, nii et keset
neljarealist maanteed laiuvad suured augud, mis tähendab, et autojuhid sõidavad
ridade vahel seal, kus parasjagu manatee vähem hüppab ja autot lõhub. Suunatuli
on uuematel autodel küll kasutuses, ent endiselt antakse mööda minnes igaks
juhuks eelnevalt signaaliga märku, et keegi eesolevatest sõidukitest ei
plaaniks kogemata rida hakata vahetama.
Umbes poolel
teel Sigade lahte ehk Baya de Cochinosesse jäi autos korraks tukkuma ning
ärkasin selle peale, kui juht hoolega pidurdas, pärides M-lt, mis juhtunud on.
Selgus, et olime saanud maanteelt naela rehvi ja nii õnnetult, et rehvis enam
õhku polnud ja nael oli otsapidi jäänud ratta koopasse. Kuniks autojuht
tagavararatta alla pani, seisime meie teeääres ja vaatasime üksikuid mööduvaid
sõidukeid. Maantee oli kuum ning õhk soe. Kerge jalasirutuspaus kulus marjaks
ära.
Hiljem
seletas meie autojuht, et praeguse autoga on tal üsna hästi läinud, sest see on
alles teine kord, kui tal rehv niimoodi läheb. Varasemalt oli rehv läinud ikka
reeglina umbes korra kuus. Kuuba teed on lihtsalt nii kehvas seisus ja nii palju
naelu leidub seal. Turvavööde kasutamine on siin ka umbe selline nagu meil
90date alguses – seadus sätestab, et juhil peab turvavöö peal olema ja nii kõik
autojuhid selle ka endale üle õla kohusteundlikult sätivad, nii et turvavöö ots
on pistetud kinnitisse ning jäetud piisavalt varu, et turvavöö vahelt läbi
pugeda, nii et see on lõdvalt üle ühe õla. Turvalisust see just ei taga, aga
nõuded on justkui täidetud. Ka tagaistmetel on turvavööd olemas, kuid pole
kohta kuhu neid kinnitada. Kuigi maanteel on lubatud sõidukiirus 100, siis reeglina
liiguvad siin korralikumad autod pigem 140ga, kui sõiduk sellist kiirust vähegi
kannatab. Päris harjumatu tunne oli tagaistmel niimoodi istuda, turvavöö
kinnitamata.
Üldiselt
jääb meile mulje, et Kuuba on veel natuke naiivne, üldiselt heatahtlik ning muu
maailma poolt rikkumata. Ilmselt lähima 2-5 aasta pärast jõuavad nad sinna, kus
hakatakse turistidele pigem kotti pähe tõmbama, sest taibatakse kui palju nii
raha on võimalik kokku ajada ja kui raha maitse kord suus, on raske sellest
loobuda. Ilmselt umbes 10 aasta pärast on Kuuba tundmatuseni muutunud ning jõudnud
juba sellesse hetke, kus inimesed tunnevad end päris hästi ja turistidel on
siin taas hea olla. Kui kohalikega rääkida sellest, kuidas Kuuba muutub, siis
näevad nad suuri muutusi viimastel aastatel isegi, ent nad ei tea, mida
edasiselt oodata, kuid lootused on suured. Kuuba tahab kaasaegsesse maailma
ning hetkel pakub ta väga piiratud võimalustega seda, mis vähegi pakkuda
võimalik on.
Tee Havanast
Playa Largasse läheb läbi Austraalia, mis on väike endine suhkrurookasvandusega
linnake ning Guama, kuhu on rajatud kaks turisti atrkatsiooni: põlisrahva tainode
küla väiksele tainode igapäeva elu imiteerivate skulptuuridega saarele, kuhu
saab ainult mootorpaadiga ning Kuuba krokodillifarm. Kuigi mõlemad on ehedad
turistikad, siis tasub neid siiski külastada, seda enam, et krokodillifarm on
rajatud Zopata märgalade regiooni, kus samad krokodillid ka päriselt elavad. Sattusime
mõlemat atraktsiooni külastama just vahetult enne nende sulgemist, sattudes
kokku ühe saksa turismigrupiga. Selline päevalõpu visiit andis võimaluse näha
mõlemat kohta üsna inimtühjana, nii et meil oli võimalik nautida kohaliku
looduse ilu peaaegu segamatult.
Kuniks meie põlisrahvaste
parki ja krokodillifarmi külastasime, otsis meie autojuht võimalust kohapeal
rehv ära parandada, sest varurattaga tagasi Havanasse kulgemine tundus tüütu
mõttena. Tal õnnestuski leida üks väike kohalik rehviparandustöökoda, mis teda
kiirelt aitas ja kust muuseas läbi keerasime, taas terveks tehtud rehvi alla
autole saime ning mõnusalt oma sõitu jätkata õnnestus. Meile andis see aga
võimaluse hetkeks näha ka päris kohalikku külaelu: vanu lagunevaid rattaid
kõrvuti uhiuute säravate jalgrataste ja hobuvankritega, vabas õhus tantsuetendust
harjutavat noorterühma, sõbralikke kohalikke ning hulkuvaid koeri, keda Kuubal
on üldse palju, kuid kes on heas konditsioonis ning norivad sõbralikult pai.
Oma tänase
öö veedame Playa Gironis, Sigadelahe kaldal, kuhu maabusid kunagi suured
Ameerika väed, kes ehitasidki valmis peamised maanteed Kuubal. Siia sõit oli
peale suurelt kiirteelt maha keerates üsna maaliline, läbides väikseid
värviliste madalate majadega külasid, jõudes Playa Largasse, mis on väike
mereäärne rannaküla ning sealt edasi Playa Gironi, mis peaks olema Kuuba parim
sukeldumispaik. Meie ööbimiskohaks sai Playa Gironi hotell, mida saab võtta
vaid all inclusive ehk toidukorrad ja joogid hinnas teenusena ning mis on väikeste
majade kompleks. Kui kohale jõudsime, tervitasid meid möödakompleksi laiali
pillutud värvilised madalad majakesed. Meil polnud aimugi, et olime endale
kohaliku villa broneerinud. Ent siin tuleb arvestada, et oleme maapiirkonnas
ning kohalik villa tähendab kõike kohalikus mõistes – see on all inclusive
resort, kus käivad kohalikud uusrikkad perekondlikel väljasõitudel tuusikul
ning mujalt maailmast satuvad siia kas läbisõitjad või sukeldujad, kelle jaoks
pole ööbimiskoha kvaliteet kuigi määrav.
Meil oli
tunne, nagu oleksime tagasi sattunud ajas 70-datesse. Ilmselt oli see
rannakuurort väga vinge koht, kui see umbes 40 aastat tagasi ehitati, ent täna
on see vana ja väsinud. See kõik on lihtsalt nii ebareaalse välimusega, et mul
on Kuubale jõudmise hetkest saadik tunne, nagu ma oleksin filmi sattunud. Kui M
arvas, et Havana majutusest kehvemaks ju ikka minna ei saa, siis Playa Gironi
jõudes pahvatasime mõlemad kõva häälega naerma. See on tõeline ajarännak 40
aastat tagasi aega, mil meie vanemad veel noored olid ning neile ilmselt tundus
see koht oma noorusajal viimase vindi peal uhke. Siin oleks aeg nagu seisma
jäänud, kui välja aravata lobbys ning majakestes olevad lame-ekraantelekad.
Kuna lõuna
jäi meil vahele, siis õhtusöögi ajaks olime tohutult näljased, ent toidu
valikut justkui eemalt vaadates oli, aga enamus sellest oli külmaks läinud ning
kõike päriselt proovida ei usaldanud. Baaris serveeriti taas keskmisest
kangemaid kohaliku rummiga piirituse maitse alatooniga jooke, kuid teeninduse
mõttes on nad tõesti püüdlikud – joogi sisse kõrs pannakse tangidega ning
restoranis sätitakse määrdunud laudlinale defitsiitse kaubana pabersalvrätte
kahvlit tangidena kasutades erilise hoolega.
Playa Gironi
jõudsime täpselt päikeseloojanguks. Raske on leida romantilisemat hetke, kui vaatad,
kuidas suur oranž päike vajub helesinisesse Kariibimerre heledal rannal
kasvavate palmide varjus. Selline piltpostkaardi tunne. Seisad rannal, kuulad
meremühinat ja ahmid seda mälupilti endasse. Hiljem istun oma pioneerilaagri
villa terrassil plastpaelast punutud metalsel kiiktoolil, kirjutan blogikirjet,
taamal käimas korralik diskomuusika paarsada meetrit eemal asuvas külabaaris
seguna 80-date muusikast ja kaasaegsest hispaaniakeelsest räpist. Ei mingit
internetti ega muud meelelahutust, kohalikud mõnusasti aega veetmas, nii et
elav jutuvadin kostub kaugeles. Ah selline see elu siis oligi umbes 35 aastat
tagasi.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar