Mu esimene
mõte tänase postituse kohta oli teha see tagasivaatena Kuubale, kuid see teema
peab jääma ootele, sest mõned mud emotsioonid vajavad väljakirjutamist. Tänane
päev on olnud kõike muud, kui see, mida arvasin ja ette kujutasin.
Alustasime
hommikut kaunilt päikesepaisteliselt oma hotelli katuseterrassilt vaatega
merele, taamal paistmas suur korsten, mille otsas põles hele leek koos musta
suitsuga. Palusime endale hotellist lennujaama sõitmiseks takso tellida ning
käisime veel viimast korda Havana vanalinna nautimas ja ühtlasi ka lennujaama
sõitmiseks raha vahetamas. Kuigi lootsime tavalist sõiduautot, ootas meid ees
roheline vanakooli Ameeriklane, millele oli paigaldatud 3,9 liitrine Fiati
mootor, elektriaknad, kaasaegne audio süsteem ning Kia rool, nii et peale
välimuse polnud seal originaalist palju järgi. Õõtsusime lennujaama tubli pool
tunnikest, kuulates eesistmel istuva kõrendist kuti inglisekeelseid selgitusi
oma kodumaa kohta – kõige muuga oli ta rahul, ainult tugev saastatus, mis
tervist rikub, häiris teda.
Hommikul
rõõmustasin, et same alustada täna oma koduteed, lootuses teisipäeva õhtuks
kenasti omas kodus tagasi olla, peale kolme lendu ja peaaegu 24 tundi. Hommikul
jõudsime lennujaama veidi peale kella 10, ent Air Canada leti ääres oli siis
juba lennujaama terminali välisukseni looklev saba. Kuna Havana lennujaamas
iseteeninduskioske pole, siis polnud selline saba ka kuigi üllatav, sest
vanasti olid lennujaamades alati sellised pikad looklevad sabad, kui veebis
veel check-ini teha ei saanud. Ainult et see saba ei liikunud karvavõrdki.
Natuke
hiljem kuulsime ühelt reisijalt, kes varem on stjuuardess olnud, et Air Canadal
on mingi elektrooniline problem ning lennud seisavad üle maailma, sest nende IT
süsteem on maas ja seega ei saa lennujaam välja printida ei boarding passe ega
pagasikleepse. Kui alguses olid inimesed entusiastlikud, siis peagi sumin
vaibus, muutus vaiksemaks ning lõpuks istusid kõik kas põrandal või oma
kohvrite otsas. Havana lennujaamas ei ole tasulist wifit ka väljuvate lendude
alas, vaid alles peale turvakontrolli, nii et aja surnuks löömiseks ei olnud
seal mitte midagi teha.
Tänaseks
lubas ilmateade alates lõunast vihma ning juba lennujaama jõudes olid taevas
tumedad ähvardavad pilved, kuigi vihmahooaeg algab Kuubal alles aprillist ja
kestab siis üsna lakkamatult novembrini. Kui olime umbes paar tundi juba
põrandal istunud looklevas sabas väljuvate lendude terminalis, läks taevas äkki
veel tumedamaks ning algas lakkamatu sadu. Vett kallas nii tugevalt, et ka
sekundiks vihma kätte jäädes olid inimesed täiesti läbimärjad.
Kuuba on
selles mõttes huvitav paik, et peale sigarite ja rummi ei ole siit suurt midagi
kaasa tuua ja needki on samad, mis Eestiski saada. Lennujaamas igavusest ringi
jalutades märkasin üht müügiletti, kus lisaks krõpsudele ja jookidele müüdi ka
mingeid komme. Kuskilt polnud küll näha, kas kommid on kohalikud või mitte, ent
see oli parim lootus midagi kaasa osta. Hindadega on siin ka omaette lugu. Kui hind
isegi väljas on, siis ei pruugi see käsitsi kirjutatud osaliselrt loetamatu
silt olla õige asja ees. Kui olin ära seisnud küll lühikese, ent igaviku võtva
järjekorra, sest müüjal oli klientide teenindamise asemel vaja vahelduva eduga
konsulteerida kassalindiga, teha inventuuri, suhelda tuttavatega ning tegeleda
kõige muuga, ära seisnud, siis kassas selgus, et meie viimasest rahast kahe
kommipaki jaoks ei jagu ning lõpuks ei saanudki ma päris täpselt aru, mis see
kommipakk maksis, ent kätte ma ta sain. Kuna Kuuba rahaga väljaspool Kuubat
midagi teha ei ole, on mõistlik siin viimane raha pigem ära kulutada. Tol
hetkel ma veel ei teadnud, et meie lend ikkagi plaanipärasel ajal välja ei
lähe.
Kolm tundi
peale ootamist saadi süsteemid siiski kuidagi nii palju korda, et väga
pikaldaselt hakkas rahvamass vaikselt liikuma. Kui check-ini letini jõudsime,
selgus, et seekord olime teinud vea netis check-ini tehes – tänu sellele tulid
meie boarding passed eriti aeglaselt süsteemist välja ja kõrval leti taga
jõudis teenidjaa vahepeal neli reisiseltskonda lennukile saata, kes eelnevat
check-ini teinud ei olnud. Lihtne tõde edaspidiseks: kui on riik, kus nett pole
eriti kättesaadav, tasub check-in teha lennujaamas.
Lõpuks pagas
ära antud ja boarding passed käes, kiirustasime piiri- ja turvakontrolli. Meie
lennu uue väljumisajani (muudetud 12:30 pealt 14:30 peale) oli jäänud 22
minutit. Meid suunati turvakontrolli kiirliinile, ent see oli nii
ülerahvastatud ja liikus sama aeglaselt kui tavakontroll. Lõpuks saime
turvakontrollist läbi ning kiirustasime väravasse, kus ootas meid juba
lennukitäis rahvast ees. Seal oli ka wifi, millesse saime kiiruga oma veel
kasutamata tunnikaartidega sisse logida ning jooksu pealt kodustele teada anda,
et meie lend viibib. Hetk hiljem olime juba bussis ning istusime lennukis. Lõpuks
lahkus meie Air Canada lend AC1875 Havanast Toronto poole kell 16 päeval.
Me polnud
hommikust saadik söönud ning ma ootasin pikisilmi, et teenindaja söögi- ja joogikäruga
meieni jõuaks, et saaksime sealt midagi osta. Äkki tundsin õhus mingit imelikku
lõhna, sellist kerget kärsakat. Küsisin M-lt kas ka tema tunneb lõhna, ta
noogutas. Vaatasin ringi, kuidas inimesed samal hetkel hakkasid imeliku lõhna
üle omavahel arutama ning stjuuardess otsis kohta, kust lõhn pärit on. Hetk
hiljem lükkas kapten turvavöö sildi põlema ning lennuk hakkas kiiresti laskuma.
Istusin keskmisel istmel, vaatasin aknast välja nägin üksnes vett ümberringi.
Peale Hiiumaa lennukiga alla kukkumist 2001. aasta 23. novembril, istub M alati
tiivast taga pool akna all, et näha maapinda. Küsisin, kas ta maad näeb, ta vastas
jaatavalt. Vaatasin, kuidas meri meile kiiresti lähemale tuli, kuigi laskumine
oli tunnetuslikult üsna sujuv. Jõudsin vaid mõttes palvetada.
Ma ei
taibanud päris täpselt kus me oleme. Kartsin vette maandumist, sest vesi ei ole
kindlasti soe ning ujuda ma ei oska, aga vett oli ümberringi väga palju. Hetk
hiljem teavitas stjuuardess inimesi läbi mikrofoni, et teeme erakorralise maandumise
Savannas, Georgia osariigis USAs ning seejärelt, et maandume mõne minuti pärast
hoopis Jacksonville, Floridasse. Kellelgi minu istumiskoha lähedal oli
samasugune hirm vette maandumise ees nagu mul, kuid stjuuardess rahustas, et
maandume siiski kenasti lennujaama, ainult päästeautod saadavad meid, et kõik
turvaline oleks.
Lennukis oli
vaikne, ilma et keegi seda ilmselt päriselt märganud oleks. Kõik ootasid
edasist infot, mis nüüd saama hakkab. Kapten andis korraks teada, et tegemist
on kerge tehnilise rikkega ja maandume peagi ning stjuuardess vabandas, et
kapten hetkel rohkem rääkida ei saa, sest tal on veidi tegemist. Arvestades
olukorda, olid lennusaatjad väga rahulikud ning äärmiselt meeldivad.
Kui lennuk
korralikult maandunud oli ning end maapinnal turvaliselt tundsime, tuli kapten
kokpitist välja ja seletas olukorda: mingi tiivik, mis peaks end automaatselt
välja lülitama, ei teinud seda, mines kärssama ning kokpit oli olnud üleni
suitsu täis. Õnneks piloodid taipasid juhtuma hakkavat kohe, kui nad veidrat
lõhna tundsid ja tõmbasid endale hapnikumaskid pähe. Kapteni 12 aastase
kogemuse juures oli see esmakordne juhtum, kuid õnneks olid nad sama
situstasiooni simulaatoris varasemalt korduvalt harjutanud. Oh, mul oli siiras
hea meel, et me olime turvaliselt maandunud professionaalsete lendurite ja
suurepärase meeskonna käe all ning hea, et saime kõiki neid detaile teada
hiljem ning mitte lennu ajal.
Kui olime
maandunud, lubati meil lennukis ringi käia, tualette kasutada ning stjuuardessid
pakkusid vett juua. Sain lõpuks ometi oma tuned kestnud janu veidi leevendada. Umbes
tunnike hiljem jagasid nad laiali ka kõik pardal olnud snäkid, kuid paraku
võileiba ega mud sööki nad tulenevalt seadusandlusest pakkuda ei tohtinud. Me
olime ootamatult USA pinnal maandunud võõrast riigist tulev lennuk ehk
teisisõnu me olime justkui pagulased, kellel polnud mingeid õigusi, mida kapten
ka igaks juhuks korduvalt kinnitas. Veel ei olnud selge, mis meist tegelikult
edasi saab. Minu ees istunud sakslastest 70 aastane proua ja 80 aastane härra,
kes istusid kumbki üle vahekäigu, hoidsid teineteisel veel südamlikult käest
kinni kogu hilisema lennukis viibimise aja. See oli väga liigutav vaatepilt.
Kolm tundi
hiljem selgus siiski, et viga kohapeal kohe kiiresti parandada ei saa ning me
peame lennukist maale saama. Meie lennumeeskonnal sai vahetuse aeg läbi, nad
olid hommikul viiest saadik juba üleval olnud ja ausalt öeldes olid nad puhkuse
igati auga välja teeninud. Olid nad ju meid turvaliselt maale toimetanud,
jäädes lõpuni professionaalseks ning huumorimeelseks, mida tervitasid reisijad
aplausiga nii lennuki maandumisel kui hiljem, kui tollitsoonis juba istusime ja
lennuki meeskond hotelli puhkama lasti, meeskond lahkus ja teistkordse suure
aplausi osaliseks sai.
USA ja Kuuba
poliitilised suhted on hetkel keerulised ning see ei teinud meie olukorda
sugugi kergemaks. Meil oli umbes 200 inimest, kellel enamikul puudus USA visa
ning USA IRS ei osanud meiega mitte midagi esimese hooga peale hakata. Lõpuks
lasti meid siiski tollitsooni istuma, organiseeriti meile Jacksonville
lennujaama poolt võileivad, väiksed pitsad ja pudelivesi ning anti kõigile
soovijalile võimalus käia korraks värsket õhku hingamas või suitsul. Esimese
info kohaselt pidi uus lennuk Torontost kohale jõudma veidi peale 23 ning
südaöö paiku pidime Toronto poole teele asuma, et umbes 2:30 öösel Torontos
maanduda ning siis seal edasi vaadata kuidas keegi oma uuele jätkulennule saab.
Praeguseks, kirjutamise hetkeks on kell saanud õhtul 23:33 ning viimase info kohaselt
maandume Torontos alles hommikul 4:30. Tegelikult ei ole vahet mis kell,
peaasi, et lõpuks turvaliselt kohale jõuame.
Ausalt, mul
on siiras hea meel olla kahe jalaga maa peal, tervena ja turvaliselt. Meil läks
kõik väga hästi ning ma olen südamest tänulik, et oleme olnud hoitud. Tahaks
koju, väga. Ma olen nõus ootama ükskõik kui kaua selleks, et jõuda koju tagasi
elusalt, tervelt ja turvaliselt. Pealpool pilvi paistab küll päike või säravad
tähed, ent päris kindlasti on inglid meid täna hästi hoidnud. Ma soovin, et
inglid hoiaksid meid ka terve edasise tee. Olen siiralt tänulik. Aitäh!
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar